כלי הנחיה
הנחיית למידה ושליטה בתהליך בלמידה מרחוק בעייתית משום חוסר הקשר הבלתי אמצעי של המנחה והלומדים. למנהל הדיון אין קשר עין עם הלומדים. הוא אינו יודע אם משעמם או מעניין, אינו יודע כמה תלמידים הבינו ואינו יכול לנחש מה "הנוכחות" של הלומדים "בכיתה". סביבת למידה טובה יכולה לתת למנחה כלים שיקלו עליו ליצור דינמיקה של דיון. כלי שיאפשר לו "להציף" הודעה מוצלחת ששלח משתתף לקבוצת הדיון. כלי שינטר את ההשתתפות של הלומדים. כלי שיאפשר להגיב להודעות הלומדים, הן באופן אישי והן באופן קבוצתי. כלי שיאפשר למנחה לחלק את הכיתה לקבוצות עבודה ולהטיל על הקבוצות הללו מטלות שונות. כלים אלה קשורים למיומנויות וטכניקות של הוראה (ולא של למידה), ובאמת המורה או המנחה יכולים לשפר את ההנחיה, לאו-דווקא על ידי כלים, אלא על ידי יצירת נהלי עבודה נכונים. למשל: קבוצת דיון טובה היא קבוצה שיש בה מסה קריטית של השתתפות, כזו שיכולה להחזיק את עצמה (כלומר, רק השתתפות פעילה מזמינה השתתפות עוד יותר פעילה) מתן ציון בונוס למשתתפים בקבוצת הדיון יגדיל את ההשתתפות ויצור מסה קריטית התחלית. אכן, רוב הכלים האלה קשורים לכלים שיאפשרו למורים לבצע הערכה.