» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום ראשון 22 בספטמבר 2019
Tegrity
דף ראשי  מוצרי למידה מרחוק  סקירת מערכות הלמידה מרחוק  Tegrity גרסה להדפסה

   מערכת Tegrity


חברת Tegrity מפתחת פלטפורמות למידה מרחוק לצורך העברת תכנים ולמידה מבוזרת. החברה מתמחה בפיתוח אמצעי למידה והדרכה שונים לארגונים או מוסדות חינוך אשר מעוניינים להמיר את כיתת הלימוד המסורתית, לכיתה וירטואלית המופעלת באמצעות רשת האינטרנט באופן חי ובזמן-אמת, באמצעותה ניתן לחנך ולהדריך את המשתמשים בדומה ובאותה יעילות כמו בכיתה המסורתית.
 
מערכת Tegrity מאפשרת הקלטת שיעור בכיתת לימוד במקביל להעברת השיעור וללא שינוי משמעותי באופן העברתו. היתרון המרכזי במערכת הוא היכולת להקליט את המרצה וההתרחשויות המתבצעות על גבי לוח לבן וליצור קובץ משולב הכולל  וידיאו, אודיו ונתונים. המערכת כוללת שני מרכיבים מרכזיים:

  • עגלת שידור.
  • שרת לאחסון והפצה של ההקלטות.

 

                 

 

 

כאמור, היתרון המרכזי של מערכת Tegrity, הוא היכולת להקליט שיעור חי בכיתה עם תלמידים. יכולת זו כוללת הקלטה משולבת של מרכיבי השיעור בפורמט דיגיטאלי:

  • מצגת PPT
  • יישומי Office
  • כתיבת המרצה על הלוח הלבן.

בנוסף לכך ניתן להקליט את המרצה באמצעות וידיאו ואודיו במספר קצבים עבור רוחבי פס שונים:

  • אודיו בלבד עבור משתמש בתי עם מגבלת רוחב פס 28Kb/s.
  • ווידיאו ואודיו עבור משתמש ביתי עם מגבלת רוחב פס 28Kb/s.
  • ווידיאו ואודיו עבור משתמש ברשת רחבת פס (אינטרנט-2, ADSL וכו') 100/300Kb/s.

בנוסף המערכת מאפשרת ליצור סביבת למידה הכוללת:

  • חלון עבור הווידיאו.
  • חלון לתצוגת חומרי הלימוד.
  • יצירת סימניות (Bookmarks).
  • קישורי URL.
  • עריכת החומר המצולם.

המגבלה המרכזית של המערכת היא חוסר היכולת לנהל ולשלוט בהקלטת הוידיאו במהלך השיעור החי. מגבלה זו נובעת בעיקר מהצורך בתנועת המרצה בין מספר מוקדים בכיתה:

  • עמדת המרצה, אזור הלוח במהלך הכתיבה ומרצים הרגילים לנוע לעבר הסטודנטים במהלך ההרצאה.
  • מגבלה זו גורמת לעיתים לתמונת הווידיאו המתקבלת להפריע ולמשוך יותר מדי את תשומת לבו של הצופה או לא להכיל את המרצה בכלל.

מספר קורסים בלמידה מבוזרת, שמהווה התפתחות והכללה של לימוד מרחוק, הועברו באוניברסיטת בר-אילן. סטודנטים  שמתחברים מהרשת המקומית של בר-אילן נתנו חשיבות גדולה יותר להרצאות פרונטאליות. סטודנטים שמתחברים מרשתות מהירות נתנו עדיפות מוחלטת להקלטות Tegrity. מרכיב ייחודי הוא השימוש במערכת Tegrity, המספקת כאמור, עגלת הצגה מבוססת-מצלמה שמאפשרת העברת שיעור ע"י הצגתו ע"ג לוח-לבן בעזרת הקרנת מצגת, תפריט וירטואלי לשליטה, עט לייזר (InterPoint) לסימון וכתיבות  (Annotations) בעטים צבעוניים על הלוח.

 

השימוש ב-Tegrity, המאפשר למרצה להרצות כרגיל ליד הלוח, היא טבעית וחזקה יותר ממערכת המאפשרת להרצות רק מהמחשב עצמו. בנוסף, היא מאפשרת שימוש במקביל בשלוש שיטות: הצגת מצגת על לוח-לבן לכיתה הנוכחת (אותו זמן, אותו מקום), שידור חי למשתתפים הרחוקים (אותו זמן, מקום שונה), והקלטת השיעור ללמידה עצמאית (זמן שונה, מקום שונה). לכאורה, אם יש כבר הקלטה קודמת של השיעור לצורך לימוד אסינכרוני, אזי למה להקליט זאת שוב? התשובה היא שההקלטה החדשה, מעבר לכך שהיא אולי מסתמכת על מצגת מעודכנת והסברים מתקדמים יותר, מהווה תוצר לוואי של השיעור הניתן ממילא בשתי השיטות האחרות. השיעור הסינכרוני (גם המסורתי המועבר בכתה וגם המרוחק) לעומת זאת נדרש, אפילו שיש כבר הקלטה קודמת, במסגרת התמיכה בלמידה מבוזרת.

 

 

 

 במצגת הבאה ניתן להצביע באמצעות העכבר על העצמים השונים המופיעים במסך ולקבל הברים בתרגום לעברית לאלו שמופיעים במסך לעיל:

 

 ניתן לצפות בדוגמאות "חיות" בכתובת: http://dolphin1.cs.biu.ac.il/tegrity.

 

 

נחיצותה ותרומתה של Tegrity באה בעיקר לידי ביטוי (לעומת מערכות אחרות) בשילוב הכפול והמשולש האפשרי כאן. אולם, יש עדיין צורך בשיפור השימושיות שלה מבחינת חלוקת הקשב של המרצה, שמרצה לשלושה קהלים בו-זמנית: לנוכחים בכיתה, לתלמידים מרחוק, וללומדים בעתיד. לחלוקת קשב זו יש השלכות רבות על יעילות ההוראה של המרצה והלמידה של הסטודנטים. בנוסף, מכיוון שמתברר שהקלטות Tegrity מאד מבוקשות ע"י הסטודנטים גם בהרצה מדיסק/תקליטור וגם בהזרמת מולטימדיה משרת Tegrity, יש חשיבות מרובה למבנה ההקלטות ואיכותן.

 

השימושים השונים ב- Tegrity
 

להלן חמישה נושאים שבהם האפשרויות לעיל באות לידי ביטוי בשיקולי יעילות למידה שונים:

  • שימוש בכתיבות - לצורך הדגשה או ביאור דברים, אפשרי להשתמש בעטים צבעוניים ליצירת כתיבות (Annotations) על הלוח הלבן. כמו-כן, הכתיבות מאפשרת רישומים על הלוח בהרצאה פרונטאלית אשר נקלטים ממילא בשידור ובהקלטה.

 

      השיקולים:

  • האם לנסות להכין את כל החומר מראש בשקף עצמו (השקפים עמוסים) או להשאיר יותר שטח לבן בשקף (או פשוט להוסיף שקפים ריקים כשצריך) כדי שיהיה אפשרי לבצע כתיבות? בהתחשב בלומדים מרחוק, כמה להשתמש בכתיבות לעומת הכלת הדברים בשקף ו/או הסתפקות בהסברים בקול?

 

  • שימוש בעט לייזר - כדי שסמן היד, המייצג את מיקום הצבעת עט לייזר, ייקלט בשידור החי ובהקלטה עצמה, המרצה חייב להצביע צמוד על הנקודה עצמה בלוח. צורך זה גורר הימצאות של המרצה בקירבה ללוח. מעבר ללחיצה חד-פעמית בעט, ישנה גם אפשרות של החזקת העט במצב לחוץ לזמן מה או אפילו גרירת העט הלחוץ, דבר היוצר מעין קו אצבע רציף המבליט את הכותרת/שורה הנדונה.

            

 

      השיקולים:

  • מתי להסתפק בהצבעה קלילה מרחוק (שתתפוס רק בכיתה) לעומת הצבעה מקרוב (שתשודר ותיקלט)? האם להצביע מקרוב קצרות או לבצע הצבעה מתמשכת ובאיזה צורה (החזקה במקום או גרירת העט)?

 

  • מצלמת המרצה – המערכת הרגילה מגיעה עם מצלמת מרצה מסוג Webcam  עם חיבור USB, שהיא מצלמת חוזי זולה באיכות נמוכה. אפשרי גם להשתמש בכרטיס חוזי איכותי עם מצלמה אנלוגית רגילה או Camcorder, בעלות גבוהה יותר כמובן. אפשרות נוספת מועדפת היא להשתמש במצלמה חוזי עוקבת (Auto-tracking) תנועה (Motion detection) או קול detection) Voice) שתאפשר למרצה תנועה חופשית בכיתה.

                     

השיקולים: איכות אחוזי/למידה במגוון סוגי מצלמות אפשרי וגמישות המרצה וגישת הוראתו באפשרויות השונות.

 

  • הידודיות – רמת ההידודיות עד כה בסביבת Tegrity לא הייתה גבוהה ורק לאחרונה (beta) התאפשר גם שיח (Chat) תמלילי וקולי.

השיקולים: אפשרויות שידור והקלטת שאלות של הקהל הפרונטאלי ושימוש מיטבי במסרי תמליל לעומת מסרי קול ושניהם לעומת כתיבות סטודנט בלוח-לבן תוכנה.

 

  • יידוע קיום- בעיה עיקרית בקיום יעיל של למידה מרחוק היא מעקב שוטף של המרצה אחרי מצב/יחס הסטודנטים הרחוקים ולהפך.

השיקולים: איך להיות מיודע לקיום חיבור פיסי (זרימת מולטימדיה)?
איך להיות מיודע לקיום קשר לוגי (חלופה לקשר עין)? ויתור מראש על מעקב שוטף של המרצה אחרי מצב הסטודנטים הרחוקים או התייחסות מרבית אליו? ביצוע יידוע קיום ע"י המרצה או עוזר מרצה או במשולב?

 

  מצגת אודות כלי ה -tegrity עצמו והפעלתה בדרך הזהה להפעלתה

     בזמן  אמת. 

 

לצפיה מעמיקה בנושא למידה מבוזרת ויישומה באמצעות מערכת tegrity לחץ כאן. המצגת נערכה על-ידי ד"ר אריאל פרנק וטניה ברנשטיין, המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 22-01-04 / 12:08  עודכן ,  21-11-03 / 03:01  נוצר ע"י מתן ברנע  בתאריך 
 (ClassServer (Microsoft - הקודםהבא - (ECP (InterWise 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 3