» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שישי 3 במאי 2024
יישומי למידה- מדיות שונות
דף ראשי  יישומי טכנולוגיות  יישומי למידה- מדיות שונות גרסה להדפסה

יישומי למידה - מדיות שונות

 


הרבה פורמטים של מדיות זמינים למימוש בלמידה מרחוק. האתגר הוא לבחור את סוג המדיה שתציג בצורה היעילה ביותר את חומר הלימוד בכדי להשיג את תוצאות הלימוד המרביות. לא כל המדיות נוצרות שוות, ופורמטים מסוימים יותר יעילים למטרות מסוימות. בסעיף זה נציג כמה פורמטים של מדיות, היתרונות שלהם, החסרונות שלהם, השימושים שלהם והתפקיד שלהם בהשגת תוצאות לימודיות.

בבואנו להחליט איזו מדיה נבחר יש מספר שלבים:

  • קביעת התוצאה - מה התלמיד יידרש לעשות/ להציג/ להפיק בסוף השיעור/היחידה.
  • לקבוע את מאפייני המדיה שהשיעור מצריך.
  • בחירת המדיה- המבוססת על זמינות, עלות, זמן, מומחיות ושיקולים כלליים (כגון: רוחב-פס, טכנולוגיה וכו').

מאפייני המדיה צריכים להתאים לדרישות של התוצאות הלימודיות של הקורס. בכמה מקרים, הנסיבות (זמן, עלות) לא מאפשרים את הבחירה של הפורמט הרצוי ביותר, אבל הבנה ברורה של התוצאות הלימודיות ותכונות המדיה יכולות עדיין להבטיח למידה איכותית.

למוד יעיל מקושר יותר למאפייני מדיה ולתוכן הלימוד. לפעמים, טקסט הוא עדיין הדרך הטובה ביותר ללמוד. אף כלי לא מושלם לכל המצבים.

 

סוגי מדיות
  •  וידיאו- דיגיטלי (CD, DVD), VHS וכו'.
  • אודיו- MP3, קלטות, CD.
  • טקסט- ספרי לימוד, דפי רשת, מדריכים.
  • ויזואלי- תמונות, תרשימים, הנפשה פשוטה.
  •  F2F- כיתות לימוד, כיתות וירטואליות בשיטה הסינכרונית.
  • תוכנות- הדמיות, הנפשות הידודיות מורכבות.
  •  שיתוף- שיתוף מקום דיגיטלי.
  • מיזוג (אינטרגרציה)- שימוש בצירופים ( אפשרי במנשק יחיד).
טקסט

טקסט הוא עמוד השדרה הנכבד של הלמידה. נייר, מדריכי לימוד, צ'אטים ודיונים הם כולם שימושים יעילים של טקסט. למרבית הלומדים, זה עדיין התחום בו יש את הנוחות הגדולה ביותר (יכול להיות בגלל שהם למדו עשרות שנים בלימוד מבוסס טקסט). בלימוד, טקסט עדיין נשאר מרכזי אבל יכול בקלות להיות מוגבר על-ידי גרפיקה ואודיו פשוטים. התועלת הגדולה בטקסט: הוא בר סריקה ונייד. חסרון גדול: שימוש יתר בטקסט.

הטבלה הבאה מציגה את יתרונות וחסרונות המדיה:

 

יתרונות

חסרונות

שימוש בתוצאות

בר סריקה

שימוש יתר

מתאים לסינתזה/ הערכה

קל לייצור

פסיבי

מפשטות למורכבות

מאפשר שימוש ברוחב-פס נמוך

מדיה ישנה יחסית לשאר

מוכר לכולם

ישנם הרבה קוראים

בלי הרבה דברים מיוחדים- פשטות

 

אודיו

אודיו הוא מרכיב בלמידה מרחוק כבר עשרות שנים. לרוב המכללות/אוניברסיטאות היו מחלקות שהתמקדו על שיכפול מקורות אודיו ללומדים מרוחקים. אודיו הוא יעיל- הוא יותר אישי מטקסט. טכנולוגיות אינטרנט כמו VoIP הופכות את מדיית האודיו מאוד פשוטה למדריכים אשר רוצים לקיים שיעור בתקשורת דו-צדדית מבוססת אודיו. מתרגמי קול לטקסט מאפשרים ללומדים עם בעיות בהקלדה לתרום יותר לצ'אטים טקסטואליים. צורות מבטא באודיו יכולות להיות מאוד שימושיות ללומדים. התועלת הגדולה ביותר: לומדים באמצעות שמע בלבד/ מהירות. חסרון גדול: הלומדים יכולים לא לשמוע טוב את השיעור.

הטבלה הבאה מציגה את יתרונות וחסרונות המדיה:

 

יתרונות

חסרונות

שימוש בתוצאות

הידודיות דו-צדדית

שמיעה לא טובה של השיעור

דיאלוג

מעשיר קורס טקסטואלי

מצריך קול "מקצועי" וברור להעברת השיעור

סינתזה

שימושי להסברים ולמבטא

הארכת אודיו כרוכה בעלות- מכיוון שהיא צריכה להיות מקוטלגת

ניתוח

טוב מאוד ללומדים ע"י שמע בלבד

הסברים

מהירות- מהיר יותר מהקלדה

  

ויזואלי

האינטרנט הוא כלי ויזואלי, וככל שרוחב-פס משתפר, הוא יהפוך ליותר כזה. אחת מהיתרונות החשובים של מדיה ויזואלית היא היכולת להחיות את הטקסט הקיים דרך השימוש בגרפיקה, תרשימים ("תמונה שווה אלף מילים") ותמונות דיגיטליות.

יתרון: למידה ויזואלית. חסרון: עלות מול איכות.

הטבלה הבאה מציגה את יתרונות וחסרונות המדיה:

 

יתרונות

חסרונות

שימוש בתוצאות

שפע, עושר

יכול להיות באיכות נמוכה

תמונות דיגיטליות

עלות נמוכה (אם משתמשים   ב-clip-art או במצלמה דיגיטלית)

הנפשה יכולה להיות יקרה

גרפיקה - אינטרנט

רב תכליתי- לשימוש בכל מטלת לימוד

לוקח זמן

מעשיר את הטקסט

רוחב-פס נמוך

מצריך מעצב גרפי

הנפשה

מעשיר את חומר הלימוד

 

ווידיאו

למעט מאוד מדיות יש יותר פוטנציאל מווידיאו לשיפור הלימוד. ווידיאו דיגיטלי ודו-צדדי באינטרנט מציע למוסדות הלמידה מרחוק הזדמנות לשפר את איכות הלמידה ואת הפיכתה לאישית יותר ללומד. שילוב של מדיות חזקות של ווידיאו והאינטרנט גם פותחות דלתות ללימודים על-פי דרישה.

יתרון: ויזואלי/ אישי. חסרון: עלות יקרה.

הטבלה הבאה מציגה את יתרונות וחסרונות המדיה:

 

יתרונות

חסרונות

שימוש בתוצאות

ויזואלי

צוות מומחה הכולל מפיק, עורך, צלם

מצגות

מדיה אישית

יקר

הסברים

הרבה צופים/לומדים רבים

לא קל לשינוי

הרצאות

מטלות מסובכות ומלאות פרטים

סידרתי- קשה לסקור

פתירת בעיות מסובכות

יכולת להריץ אחורה ולראות שוב

פסיבי

דו-צדדי - המדריך יכול לראות את הלומדים

גיוון רב- קלטות או CD

 

 23-12-03 / 16:37  עודכן ,  11-11-03 / 12:53  נוצר ע"י מתן ברנע  בתאריך 
 SCORM (עצמי למידה) - הקודםהבא - יישומי למידה- מדיות שונות- המשך 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 3