» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום ראשון 1 בדצמבר 2024
SCORM (עצמי למידה)
דף ראשי  יישומי טכנולוגיות  SCORM (עצמי למידה) גרסה להדפסה

SCORM (עצמי למידה)

 

(Sharable Content Object Reference Model) SCORM הוא למעשה מודל המיישם את טכנולוגיית עצמי לימוד, בהתבסס על תקנים והגדרות, כפי שיפורטו בהמשך.

SCORM פותח ביוזמה של ADL (Advanced Distributed Learning), פרויקט של משרד ההגנה של ארה"ב. מומחיADL נפגשו עם מומחי תעשייה ומומחי ממשלה ומומחי חינוך, כדי לקבוע מודל תקני אשר ייתן הגדרות מדויקות לפיהן ייכתבו ויפעלו מערכות הלמידה מרחוק בעולם. כמו-כן, ADL פעלה בשיתוף עם גופי תקינה הפועלים להגדרת תקניים טכנולוגיים בעולם (לדוגמה: AICC, IEEE ו-IMS). SCORM נוצר כנקודת פתיחה מוצקה למימוש הדור הבא של טכנולוגיית ה-e-learning.

רוב החברות הבינ"ל, הפועלות בתחום הלמידה מרחוק, מפתחות מערכו למידה מרחוק התומכות במודלים כגון, ה-SCORM, או במערכות קיימות הכריזו שבכוונתן לאפשר אינטגרציה עם מודלים ומערכות תומכות SCORM.

 

בהתבסס על תקנים והגדרות תעשייתיות שונות, SCORM הוא אוסף הגדרות המתארות:

  • כיצד ליצור תוכן של למידה מבוססת רשת שתועבר ותאפשר מעקב ע"י שימוש במערכות/עצמי לימוד הפועלים לפי מודל SCORM.
  • כיצד מערכת הלמידה תעביר את המידע ותוכנו ותבצע מעקב עפ"י נהלי ה-SCORM.
  • ה-SCORM אינו מפרט, כיצד מעקב אחרי מידע נשמר ומאוחסן במערכת, אילו דוחות המערכת מפיקה ו/או איך מוערך הידע של הלומדים.

הגרסה המעודכנת הנוכחית של מודל ה-SCORM היא 1.2 שהושקה באזור סתיו 2001.

 

המאפיין הבולט של SCORM הוא עצם היותו קובץ XML מאוגד יחד עם מספר עצמי למידה, המהווים קבצים בפני עצמם, אשר יחד יוצרים חבילת תכן אחת גדולה (packaging).

כלי מידע-על, מאפשר למשתמש ליצור מודל קבצים אינטגרטיבי עפ"י התקנים הבינ"ל המקובלים. מידע-על תפקידו לתייג את עצמי הלימוד עצמם שניתן באיור זה להבחין כי הם ממוינים ומתוארים ומוגדרים עבורם מילות מפתח.

 

          בתמונה: דוגמה ליצירת עצם למידה באמצעות יישום ידידותי למנחה או למדריך.

 

יישום מודל ה-SCORM מאפשר לבונה מערכת הלמידה מרחוק או למנחים עצמם, יצירת קטלוג ומיון נבון של התוכן אותו הם מעוניינים להעביר.

באיור שלפנינו ניתן לראות כיצד יחידת התוכן בנויה עפ"י מודל ה-SCORM. ה-"Maniseft" מהווה את קובץ ה-XML, שלמעשה מתייג (ראה סוגי קבצים -> XML) את ה-package ותוכנה תחת נושא מסוים ומכיל את יחס הקשרים בין העצמים השונים ב-package. מידע-על תפקידו לתייג את עצמי הלימוד עצמם שניתן באיור זה להבחין כי הם ממוינים תחת ה- Table of Contents.

 

 

דוגמה להעברת תוכן בתצורות שונות באמצעות שימוש בעצמי למידה : יחידת   לימוד אודות דארווין והתפתחות תיאוריית האבולוציה. ייחודה בכך שהיא כוללת 4 עצמי  למידה המביאים את אותו מידע באופנים שונים, לפי צרכי סגנונות הלמידה השונים המוכרים בספרות.

 28-12-03 / 18:19  עודכן ,  11-11-03 / 12:53  נוצר ע"י מתן ברנע  בתאריך 
 תקינה למערכות למידה מרחוק וסקירת גופי תקינה - הקודםהבא - יישומי למידה- מדיות שונות 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 2