WebCT
WebCT היא תוכנת מעטפת לבנייה וניהול של קורסים תומכי למידה באינטרנט. המערכת מאפשרת למרצה לבנות בקלות אתר קורס משוכלל ועשיר בכלי לימוד. הסטודנט ימצא במערכת את כל הקורסים אליהם נרשם, יוכל לנווט ביניהם בקלות ולהיעזר בתכנים שהוסיף מרצה הקורס ובשורה של כלי תקשורת ומעקב אחר התקדמותו בקורסים השונים.
תוכנת המדף WebCT לבניית אתרי אינטרנט לקורסים מציעה, לבחירת המרצה, אפשרויות רבות לארגון הקורס ולמימוש עקרונות פדגוגיים. בין המאפיינים שהמערכת מאפשרת:
הצגת חומר ההרצאות ושיעורי התרגול, הצגת סילבוס הקורס ומידע אדמיניסטרטיבי (צוות הקורס ושעות הקבלה למשל), קישורים, לוח שנה קורסי, לוח מודעות, מתן והגשת תרגילי בית לרבות הצגת מועדי הגשה (ואפשרות לחסימת ההגשה בתום המועד), חיפוש באתר, מבחנים משנים קודמות ופתרונות, שאלות "אמריקאיות" (כשיעורי בית או לתרגול עצמי), פורומים וקבוצות דיון, ריכוז נתונים לסטודנט (מעקב התקדמות וציונים על תרגילי בית למשל), כלי למציאת פרטנר (חברותא), ניהול סטודנטים (המערכת מקושרת למרשם הסטודנטים ומתעדכנת באופן שוטף) וניהול ציונים.
בתמונה שלפנינו ניתן לראות את מגוון האפשרויות, אשר המרצה יכול לממש באמצעות מערכת ה –WBT.
היתרונות הארגוניים העיקריים למרצה הם: יכולת לעדכן את חומרי הלמידה באופן שוטף, יכולת להעביר הודעות במהירות לכל הסטודנטים בקורס, אפשרות למעקב קל וזמין אחר התקדמות הסטודנטים, קבלת נתונים סטטיסטיים שונים ואפשרות לבדיקה אוטומטית של תרגילים וניהול ציונים.
לסטודנטים זהו אמצעי נוח לצפות ו/או להוריד חומרי לימוד, מצגות, שקפים, הודעות, תרגילי בית, בחינות ופתרונות. החומר נגיש לסטודנטים בכל מקום (בו נמצא מחשב המחובר לאינטרנט) ובכל זמן. מערכת WebCT מאפשרת להגיש את תרגילי הבית בקלות באמצעות האתר ואם סגל ההוראה מעוניין בכך, ניתן להשתמש באתר כאמצעי לשאילת שאלות ולתקשורת בין הסטודנטים לסגל ההוראה ובין הסטודנטים לבין עצמם (דוא"ל ופורומים).
בתמונה להלן ניתן לראות את מערכת ה- WebCT כפי שמוצגת בפני הסטודנט.
למערכת WebCT יש גם יתרונות פדגוגיים רבים. אחד היתרונות המשמעותיים של אתר WebCT מלווה לקורס הוא מימוש שלושה מימדים של "הוראה טובה" – למידה פעילה ואינטראקטיבית, ארגון הקורס והשיעורים ומתן משוב מיידי (למורה ולתלמידים) על מידת ההבנה של התלמידים. התלמידים חייבים להיות פעילים, חייבים להגיב ולהשתתף (בפורומים), המערכת בנויה כך שהיא מסייעת למורה לארגן מראש את הקורס וחומר השיעורים ב"עצים" נוחים להתמצאות והמערכת מאפשרת בקלות מתן משוב מלא לסטודנטים על טעויות תוך הכוונה לכיווני מחשבה אחרים (באמצעות תכונת ה-quizzes).
שאר המימדים של "הוראה טובה" - היכולת להסביר (בכתב) ברור, ליצור עניין ולבנות סביבה תומכת למידה - תלויים במורה בונה האתר. אולם גם כאן מערכת WebCT יכולה לסייע בכך שהיא מספקת לרוב אפשרות ללמידה רב חושית (מולטימדיה) והמחשות: טקסט, צבע, תמונות, תנועה, אור וקול וכן קישורים להדמיות ולתוכנות הדמיה.
אתר WebCT לקורס גם יכול לאפשר פיתוח לומד עצמאי מחד (למידה יחידנית בהתאם לקצב, הסגנון והרמה המתאימה לסטודנט) ולמידה בקבוצות וקיום קבוצות דיון מאידך. שימוש בכלי של קבוצות דיון (פורומים) נמצא במחקרים רבים כיעיל מאוד לבניית הבנה משותפת. בקורסים מסוימים ניתן, למשל, להטיל על קבוצת סטודנטים לבנות כצוות מודלים ולהריצם במחשב. כלי זה יכול לאפשר גם תמיכה (הן של עמיתים והן של סגל ההוראה) בסטודנטים מתקשים.
קישור מפורט ומצויין המציג את זווית ראייתו של מנחה הקורס ושל התלמיד על מערכת WebCT.