(VHS (Virtual High School
דמיינו לעצמכם כיתה ללא קירות, בה ניתן ללמוד 24 שעות סביב השעון במשך כל ימות השבוע. בנוסף, כיתה זו מאפשרת לכם לבחור איזה קורס תרצו ללמוד בה ממגוון תחומים – אקדמיה, טכנולוגיה שפות ועוד. תלמידי הכתה יהיו בגילאים שונים, ממוצאים אתניים שונים ובמיקומים גיאוגרפים המרוחקים זה מזה.
מערכת VHS, מהווה דוגמה לתופעה שתוארה לעיל. VHS, הנה מערכת למידה מרחוק "טהורה" (אין כתה פיסית או מוסד כלשהו אליו התלמיד יכול לגשת ולקבל שירותים), אשר פועלת מאמצע שנות התשעים של המאה העשרים.
המערכת הוקמה ע"י מספר מוסדות לימודיים (בעיקר תיכונים) מרחבי ארה"ב, על-מנת להציע קורסים נוספים שמועברים ברשת, בהנחיית מורים מאותם מוסדות, מקימי המערכת. המורים מעבירים את אותם קורסים שהם מלמדים בבתי הספר המסורתיים אלא, שבמתכונת "וירטואלית", בעיצוב ובמבנה שמתאים לקורסי למידה מרחוק, למספר רב של תלמידים מרחבי ארה"ב.
מעבר לתוכן המועבר בקורסים "הוירטואליים", המערכת מספקת תמיכה טכנית בידי מנהל טכני שמנחה את המורים והתלמידים כיצד לפעול במערכת ופותר להם בעיות בזמן אמת.
כל מוסד אשר משתתף בתפעול מערכת VHS, מספק לתלמידיו גישה לאינטרנט ולמחשב בבית הספר במידת הצורך באמצעות כל דפדפן (לא צריך להשתעבד ל-Microsoft), התלמידים יכולים לגלוש, לצפות, להדפיס ולהגיב לחומרים שהציג המנחה/המורה של הקורס או לתלמידים אשר גם-כן משתתפים באוותו הקורס.
LearningSpace
כאמור, לתלמידים מתאפשרת גישה למערכת באמצעות כל דפדפן שיבחרו. חרף עובדה זו, מערכת VHS והקורסים המועברים דרכה, פותחו טכנולוגית בהתאמה לתוכנה בשם LearningSpace. טכנולוגיה זו מכילה מספר "סביבות וירטואליות":
- לוח זמנים של הקורס – בו מופיע הסילבוס לפי תאריכים, מטלות, בחינות וזמניהן.
- תיאור פרופיל של המנחה והתלמידים המשתתפים באותו הקורס – תיאור קצר של הנפשות הפועלות בקורס ותמונות מצורפות.
- מרכז מדיה – ספריות ומעבדות דיגיטליות לצורך תמיכה בביצוע המטלות ועוד.
- "הכיתה" – בה ניתן לדון עם המנחה ועם שאר התלמידים בנושאים שונים הקשורים לתוכנו של הקורס.
- מערכת VHS הנה מערכת אסינכרונית אשר מאפשרת למנחים ולתלמידים להתחבר למערכת בכל עת שיחפצו מכל מקום בו הם נמצאים.
דוגמה: סביבת LearningSpace בפעולה.
חבילת התוכנה LearningSpace, היא חיבור של 5 מסדי נתונים שונים והידודיים אשר פועלים יחד ומאפשרים את קיומם של קורסים המועברים כולם באמצעות הרשת במערכת VHS. המנחים משתמשים במוצרי Lotus על-מנת ליצור את הקורסים הוירטואליים בהנחייתם. מסדי הנתונים מאפשרים לתלמידים לקבל ולשלוח מסמכי עבודות שיצרו או קיבלו, לצפות בכל עבודות יתר התלמידים שהוגשו, ליצור קשר עם מנחי הקורס, להשתתף בדיונים עם המשתתפים האחרים בקורס ולשתף פעולה האחד עם השנים בפרויקטים הדורשים עבודת צוות.
כל זאת נעשה באופן אסינכרוני כל שהתלמיד יכול להיות ממוקם בכל מקום בעולם.
תפישת עולם
אחד ההיבטים העיקריים עליהם מערכת VHS שמה דגש היא מתן נגישות לקורסים, לתלמידים ולסטודנטים שבסביבה היומיומית בה הם חיים, לא נתנה ולא היתה להם האפשרות להשתתף בקורסים המציעים תכנים מן הסוג אותם ניתן למצוא באמצעות מערכת ה-VHS.
על-מנת לחדד את תפישת העולם שעומדת מאחורי מערכת VHS נביא לפניכם את הדוגמא הבאה:
בסיום אחד הקורסים באמצעות מערכת VHS קיבל המנחה מכתב תודה באמצעות הדואר האלקטרוני מאחת התלמידות על הקורס ותרומתו לה באופן אישי. בסוף המכתב הוסיפה התלמידה כי השימוש במערכת אפשר לה לעבור קורס על אף מגבלה בריאותית בה היא לוקה – חירשות. על אף שמדובר בדוגמה קיצונית, זוהי דוגמא מצוינת לסוג אוכלוסיה שיכולה גם-כן לספוג תכנים אשר לא היתה מקבלת בכיתה המסורתית הממוצעת.
לעניין המעקב אחר התקדמותם של התלמידים לאורך הקורס, תלמידים המשתתפים בקורסים ממערכת VHS, מקבלים ציוני אמידה כל שבועיים לאורך סמסטר בן 3-4 חודשים. לדוגמה, תלמיד שלא ביצע את "שיעורי הבית" שלו כראוי, מאחר ולא ביקר בספריה הממוחשבת מספיק זמן או שלא היו לו מספיק שעות מעבדה, מקבל על-כך הודעה ממנחה הקורס שהוא מעוניין "להיפגש" עימו (כמובן, באופן וירטואלי).
ניתוח ומסקנות
לאחר 5 שנים לקיומה של המערכת, בשנת הלימודים 2000-2001 בוצע מעקב אחר מדגם של ארבעה קורסים אשר נלמדו באמצעות מערכת VHS. הבדיקה גילתה מחד, כי הקורסים שהועברו באופן וירטואלי במערכת VHS היו דומים לאותם קורסים עם אותו התוכן ואותו מנחה אשר נלמדו בכיתה המסורתית פיסית. המטרות לשמן הקורס הועבר, המשימות וממוצע הציונים של התלמידים היו דומים.
מאידך, היו גם הבדלים משמעותיים בין השיטות הנ"ל. התלמידים במערכת VHS השקיעו פחות מאמץ וזמן בהכנת המשימות שהוטלו עליהם לעומת התלמידים בכיתה הפיסית הרגילה. ההידודיות בין משתתפי הכתה הוירטואלית למנחה ובינם לבין עצמה היתה חלשה. נראה כי, קיימים מיומנויות נוספות אותן צריכים המנחים הוירטואליים לרכוש על-מנת שהקורס יהיה הידודי כפי שהוא בכתה פיסית רגילה.
הטכנולוגיות בה עושה שימוש מערכת VHS (LearningSpace), יצרה מגבלות ובעיות בקרב המשתמשים. לדוגמה, בקורסים שעשו שימוש בגרפיקות ברמה גבוהה, היתה בעיה של צפייה מקבילה של כמה תלמידים באותה הפונקציה באותו הזמן.
לכן, ברור הדבר כי טכנולוגיית VHS מאפשרת אותה רמה של לימודים ואותה איכות של מנחים ותלמידים ממקומות שונים בעולם. אולם, הטכנולוגיה וההידודיות הן פרמטרים שיש לשפר. עם הזמן, יש להניח, כשמורים יצברו יותר ניסיון בהנחיית קורסים הידודיים, הסביבות הטכנולוגיות יהיו בעלות עוצמה רבה יותר, וסטודנטים ידעו להשתמש בתכונות ההידודיות שהסביבה נותנת להם, גם פרמטרים אלו ישתוו ליתרונות אשר הכיתה המסורתית מציעה כיום.