» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שני 6 במאי 2024
ממשיכים את האודיסיאה
דף ראשי  היסטורית משחקי המחשב  שלב עשירי : ביטים בשוליים  ממשיכים את האודיסיאה גרסה להדפסה

ממשיכים את האודיסיאה

 המערכת הביתית 'אודיסיאה 2 ' - מגנבוקס - 1978
למרות שהם היו החלוצים של קונסולות משחקי הוידאו הביתיים עם אודיסיאה המקורית, מגנבוקס, אשר נהייתה חברה בת של קונגלומרט ההיי-טק הדני פיליפס (Philips) ב-1974, חייבת לעסוק בתקופת השלמה רצינית אחרי המצאת מערכות הניתנות לתכנות כמו ערוץ F וה-VCS. תשובתם היא תכנון מחדש של מכונה שבמקור יוצר לה אבטיפוס בחברה ב-1977, והמציגה 24 משחקים מובנים. נקראת האודיסיאה 2 - OS2.
 
 המערכת מתוכננת מחדש למערכת הניתנת לתכנות ויוצאת לשוק במחיר של 200$ ב-1978. בתוכה יש מעבד אינטל 4-ביט 8048, הרץ ב- 1.78MHz. מגדירים אותה כ"מערכת משחקי הוידאו האולטימטיבית", בעיקר בזכות הכוח של הקיבורד האלפא-נומרי עם 49 המקשים החדשני, ולבסוף שכמעט לא היה בשימוש, שלה. נקודת המכירה הזו אילצה בסופו של דבר את אטארי לשחרר לשוק תוספי קיבורד בשביל ה-VCS שלה. ה-O2 מאכזבת בקטגוריות אחרות, חשובות יותר. ל-O2 יש רזולוציות גרפיקה נמוכות יותר מאשר לאטארי VCS ורק ערוץ אודיו אחד, בהשוואה לשניים של מתחרו. בעיה נוספת הם הג'יוסטיקים המחוברים ישירות אל תוך המכונה, כך שאם הידיות נשחקות או נשברות (אשר קרה לעיתים קרובות), אין אף ברירה חוץ מלקחת את כל המערכת בחזרה אל הסוחר לתיקון. מאוחר יותר זה מתוקן בגרסה מחודשת של O2 עם גויסטי'קים חיצוניים. אסטרטגיית השיווק של היחידה גם לא הייתה מוצלחת. לא מסוגלים או לא יכולים ללמוד מבעיות המכירה של האודיסיאה הראשונה, עטיפת המשחק 'מנצ'קין!' - מגנבוקס - 1981 הפצת ה-O2 שוב מוגבלת רק לסוחרים מורשים של מגנבוקס, ובכך מגבילה באופן משמעותי את היקף המכירות האפשרי. החברה האם פיליפס לעולם לא נעמדת לחלוטין מאחורי המכונה, ומנסה כל הזמן להקטין את מחלקת משחקי הוידאו שלהם בכל הזדמנות. למערכת יש יותר מזל באירופה, שם פיליפס משווקת אותה כוידאופק (Videopac) G7000. שני מודלים אחרים מפותחים עבור השוק האירופאי, ה-G7200 המציגה מוניטור המובנה אל המערכת, וה-G7400 שהיה המקביל לאודיסיאה 3 המסתורית.

מעל 50 משחקים מיוצרים ע"י מגנבוקס, ועוד שתי קלטות ע"י יצרני המשחק צד שלישי אימג'יק וארבע המרות לארקייד מהאחים פרקר (Parker Brothers). למרבה הפלא, כמעט כל המשחקים שיוצרו ע"י מגנבוקס נכתבו ע"י אדם אחד, אד אוורט (Ed Averett). כעובד באינטל הוא משכנע אותם שמערכות משחקי וידאו ביתיות הניתנות לתכנות הן דרך מעולה למכירת השבבים שלהם. חצי שנה לאחר שהייצור מתחיל הוא עובר למגנבוקס ומתחיל לייצר משחקים עבור המערכת. בתוך הגבולות הטכניים המאוד מגבילים של ה-O2, אוורט מצליח לפתח כמה ממשחקי הוידאו הביתיים ההכי יצירתיים של התקופה. אחת מהיצירות שלו K.C. Munchkin!, נהיית הקביים עליהם O2 עולה בסולם ההצלחה, ואז בסופו של דבר נופלת אל השכחה. 

מסך 'מנצ'קין!' - מגנבוקס - 1981 מנצ'קין! נוצר על מנת לנצל את ההצלחה האדירה של משחק הארקייד פק-מן. אוורט משחרר את הגרסה שלו ב-1981, ובמהירות היא נהיית הלהיט הענק של מערכת ה-O2, וגורמת לאנשים לקנות את המערכת רק בשביל לשחק במשחק. הגרסה מציגה חידושים לפורמולת הפק-מן כמו כדורים נעים וכלוב מפלצות מסתובב. אטארי, שהיא בעלת הזכויות לפק-מן ומשחררת באותה שנה גרסה נחותה יותר של המשחק, לא משועשעת. הם תובעים את מגנבוקס על פגיעה בזכויות יוצרים בבית דין פדרלי, אשר קובע שלמנצ'קין! יש מספיק הבדלים יצירתיים כך שהוא לא פוגע בזכויות היוצרים של פק-מן. כתוצאה מבטחונם בקביעה הזו, עורכי הדין של מגנבוקס מתעלמים מתהליך הערעור שאטארי מתחילה בו, והקביעה המקורית נהפכת ע"י בית הדין לערעורים. מגנבוקס מחויבת למשוך את המשחק הנמכר ביותר שלהם מהמדפים, וה-O2 לעולם לא מתאוששת מהמכה. אוורט מוציא בשנה הבאה את המשחק המדהים המרדף המטורף של קיי.סי! (K.C’s Crazy Chase!), עם קיי.סי האמיץ מתגלגל דרך מבוך מיוער ומנסה לאכול את זנבו של יצור הנקרא "Dratapillar" סינתסייזר הקול 'הקול' - מגנבוקס - 1981 ...מעין פגיעה מוסווה בצורה גרועה באטארי. בעוד זהו אחד המשחקים המהנים ביותר בעלי הגרפיקות היותר מורכבות של תקופת הקדם-1980 של מערכות משחקי הוידאו הביתיות, הוא מגיע מאוחר מדי על מנת להציל את ה-O2. נסיונות לחיות את המערכת עם תוספים כמו סינתסייזר הקול "הקול" (The Voice) ומודול תכנות בייסיק של מיקרוסופט נכשלים להקפיץ מחדש את חלקת השוק המידלדלת של O2.

סדרת משחקי אסטרטגיית המסטר (Master Strategy Series) הם נסיון אחרון של אוורט להחיות את המערכת. הם מופיעים בין 1981 ל-1982, לכל אחד משלושת המשחקים יש זכרון מורחב, אריזות מורכבות וכוללים חלקי משחק מתכתיים ופלסטיים המשומשים על לוח משחק מפורט מאוד המגיע עם המשחק אשר שחקנים משתמשים כתוספת לפעילות המתבצעת על המסך. הראשון מהסדרה, המסע עבור הטבעות
 (The Quest For The Rings), האודיסיאה 3 - מגנבוקס - 1981 זוכה בפרס ה"משחק החדשני ביותר של 1981" ממשחקים אלקטרוניים, מגזין משחקי הוידאו המוביל של התקופה.

עם בערך כמיליון יחידות שנמכרו, האודיסיאה 2 מביסה כל מערכת שוליים אחרת כמו ערוץ F, ווקטרקס ואסטרוקייד, אבל היא לעולם לא מתקרבת אל הענקית אטארי, כאשר שוק משחקי הוידאו קורס ב-1984-1983, כך גם ה-O2. כאחת שלא מפספסת הזדמנות לנסות להחיות סוס מת, מגנבוקס מכריזה על הדור הבא של אודיסיאה 3, עם 16k של RAM, קיבורד חדשני, סינטסייזר-קול חדש ואפילו מודם באוד 300 חדש. הם מגיעים עד כדי הצגת המערכת ב-CES 1983, אבל בסופו של דבר רואים רק הפצה מוגבלת מאוד באירופה של המערכת כ-G7400.



 מסך 'המרדף המטורף של קיי.סי.' - מגנבוקס - 1982

מסך 'המסע עבור הטבעות' - מגנבוקס - 1981 

 18-03-04 / 11:52  עודכן ,  13-01-04 / 20:50  נוצר ע"י זיו פישפדר  בתאריך 
 שלב עשירי : ביטים בשוליים - הקודםהבא - אסטרו-נומינל 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 2