» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שני 6 במאי 2024
ההגנה הטובה ביותר
דף ראשי  היסטורית משחקי המחשב  שלב שביעי : עידן הזהב  ההגנה הטובה ביותר גרסה להדפסה

ההגנה הטובה ביותר

 Eugene JarvisDefender Arcade - Williams - 1980
פעם, לפני זמן רב באמצע שנות ה-70', באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, סטודנט למדעי המחשב מוצא במקרה מחשב מרכזי ישן קבור עמוק מתחת למחלקה לפיזיקה של ביה"ס. מותקן עליו, הוא מוצא את המשחק המקורי Spacewar!, שהגרפיקה שלו מוצגת על אוסילוסקופ המחובר למכונה. שמו הוא יוג'ין ג'רויס (Eugene Jarvis), מהר מאוד נהיה שהרבה "חנונים" אחרים נאספים מסביב למכונה בשביל לשחק במשחק "תירו-בהם" הקלאסי עמוק אל תוך הלילה, והמשחק שותל בתוך הסטודנט המדובר קיבעון למשחקי וידאו. כאשר הוא מסיים ב-1976, האיש הצעיר עוקב אחר הדיבוק המוקדם יותר שלו עם מכונות פינבול אל אטארי המייצרת בשלב זה משחקי וידאו כבר ארבע שנים ושם הוא עובד לצד הגורו של משחקי הפינבול סטיב ריצ'י. בזמן עבודתו הקשה בחברה הוא יוצר את אפקטי האודיו והויזואל למשחקי פינבול כמו סופרמן, אטריינים (Atarians) ורוכבי החלל. אחרי שנתיים, כאשר הוא מרגיש כבר תשוש מעבודתו ומחפש שינוי, הוא מפותה ע"י הנשיא מייק סטרול (Mike Stroll) לעקוב אחר ריצ'י אל שיקגו ואל וויליאמס אלקטרוניקה (Williams Electronics), שיש להם בדיוק את הבעיה ההפוכה של אטארי. הם כבר אלופים מוכרים בתחום משחקי הפינבול ועכשיו מחפשים לפרוץ אל שוק משחקי הוידאו ההולך וצומח. החברה היא עכשיו הרבה יותר קטנה ממה שהיתה בשנות ה-70', וג'רויס שוב מוצא את עצמו עובד עם מינימום השגחה ונהנה מחופש יצירתי מוחלט. אחרי שהוא עבד על כל מיני פרוייקטים של מכונות פינבול, כולל משחק הפינבול בעל תצרופת הדיבור הראשון של וויליאמס גורגאר (Gorgar), האיש שלנו מקבל את ההזדמנות שלו להגשים את תשוקתו הגדולה ל Spacewar! ולפולשי החלל ביצירת משחק וידאו כאשר ב-1980, וויליאמס נותנת לו עד פתיחת Amusement Machine Operators of America, זמן של בערך 8 חודשים, לעבוד על הרכבת אבטיפוס. המשחק הוא מגן (Defender).

 מסך 'מגן' - וויליאמס - 1980
אלו היו הימים שלפני קבוצות פיתוח המשחק בנות העשרה אנשים, זו היתה תקופה בה היוצר של משחק היה צריך להיות גם המתכנן וגם המתכנת. בהשתמשו בחומרות 16 הצבעים המתקדמות של וויליאמס, ג'רויס מתחיל לעבוד על הפרוייקט לבדו. אחרי שהוא שיחק עם וריאציות צבע שונות של להיטי ארקייד קיימים כמו פולשי החלל ואסטרואידים, ג'רויס בוחר בקונספט של משחק חלל המציג חוקים סבירים של פיזיקה, וממציא את השם מגן, כך שהוא יודע שתפקיד השחקן יהיה להגן על משהו. הוא יוצר את המשחק על קרקע של כוכב, עם תנאי שטח הרריים, שבמהלך תזוזת התצוגה המאוזנת ברקע יש שדה כוכבים להגברת תחושת התנועה. לאחר מכן הוא מתכנן את החללית, הנהנית מתנועה מלאה ימינה ושמאלה מעל הכוכב. אחרי שהוא יוצר המון של חייזרים בשביל שהשחקנים יירו עליהם, לג'רויס יש עכשיו משהו שיכול להיות משחק וידאו מלא, אבל עדיין חסר לו אותו מרכיב חמקמק שיפריד את המשחק משאר השפע של משחקי החלל שיש. 

מסך 'מגן' - וויליאמס - 1980 בזמן שהוא מחכה להשראה לבוא, הוא מעביר את הזמן ביצירת דמויי אנוש חיצוניים שיאכלסו את פני הכוכב. עם עוד כשבועיים בלבד עד הדדליין של התצוגה, התשובה לחור החסר במשחק מגן מגיעה בדיוק כאשר הוא עומד להירדם ערב אחד. השחקן ישתמש בספינתו על מנת להציל את חבריו דמויי האנוש מחטיפה ע"י החייזרים, ואם הוא ייכשל, השניים יתמזגו למוטציה חייזרית בעלת כוח מוגבר. המשחק עוד יותר מפותח כך שאם השחקן מצליח לירות בחייזר החוטף לפני שהוא מגיע לקצה העליון של המסך עם בן-האנוש, הוא חייב לתפוס את מוגניו באויר לפני שהם מתרסקים אל תוך ההרים למטה. ביחד עם תותח לייזר מהיר, חללית המגן מגיעה עם 3 פצצות חכמות שיהרסו את כל האויבים על המסך, וכפתור היפר-חלל שיגרום לשחקן להיעלם ולהופיע במקום חדש, רנדומלי מעל פני הכוכב. אחד מהאלמנטים המושכים ביותר במשחק זה שמאורעות קורים גם מחוץ לטווח הראייה של השחקן. חטיפות החייזרים קורות בד"כ מחוץ למסך הנראה, ובכך מחייבות את השחקן לבדוק מסך רדר קטן הנמצא מעל למסך המשחק הראשי ולמהר אל הסצנה על מנת להציל את עמיתו.

 חמשת כפתורי פנל ההפעלה של המשחק 'מגן'
עם רצף המשחק מגובש רק שבוע לפני שהוא צריך להציג את האבטיפוס, כמעט כל צוות התכנות בוויליאמס נרתם לעזור לג'רויס לסיים את הפרויקט. גם עוזר סם דיקר, האחראי על אפקטי הסאונד הבלתי נשכחים של המשחק. עובדים מסביב לשעון, הצוות מספיק לסיים את הקוד ולצרוב אותו אל שבב ROM בשעות הבוקר המוקדמות של יום התצוגה, והוא מוטס אל קבינט המשחק הממוקמת בתצוגה בביתן של וויליאמס. גם מגן וגם פק-מן של מידווי נחשבים כפצצות נפל פוטנציאליות ע"י מומחי תעשיית המשחקים. 

ההמרה של 'מגן' אל קונסול המשחקים הביתי של אטארי - ה-VCS אבל, כאשר וויליאמס משחררת את המשחק ב-1980, מומחי התעשייה מוכחים כטועים מכל הבחינות. מגן מתפוצץ אל תוך אולמות הארקייד וטס למעלה בטבלאות המכירות. המשחק מתחרה על המקום הראשון עם פק-מן ועם דונקי קונג בשנה שלאחר מכן. המשחק מנצח את פק-מן ומקבל את פרס משחק הוידאו של השנה של התצוגה ב-1981, ווויליאמס בסופו של דבר מוכרת 60,000 יחידות. כמובן, המשחק גורר אחריו אינסוף חיקויים וקלונים.
 
אפקטי סאונד ממגן: (כדאי להפעיל רמקולים )
          
         

 Larry Demarבזמן השחרור של מגן, יוג'ין ג'רויס מרוויח כ-40,000$ בשנה בוויליאמס.
 כאשר יצירתו מתחילה להביא כמויות כסף אדירות אל החברה, ג'רויס מרגיש שהוא צריך להיות מפוצה על עבודתו. ההצעה של וויליאמס, בונוס כספי ואופציות של מניות הפרושות על 4 שנים, לא מפייסת אותו. בתוך התוהו ובוהו שנוצר לאחר הצלחת מגן והזרם הנכנס של מתכנתים וטכנאים אל החברה, ג'רויס עוזב וביחד עם לארי דמר (Larry Demar) מקים את חברת תכנות משחקי הוידאו ויד קידס (Vid Kids). אבל למרות הצעת הכסף הדי מעליבה של וויליאמס, הצמד מסרב לחברות מפיצי משחקי וידאו אחרות וכמעט מיד נכנסים להסכם בלעדי עם וויליאמס



מסך 'שער כוכבים' או 'מגן 2' - וויליאמס - 1981 המוצר הראשון על פס הייצור הוא ההמשך למגן, שער כוכבים             (Stargate), המשוחרר ב-1981 ולאחר מכן נקרא מחדש מגן 2 בגלל סיבות משפטיות. אם אנשים בתצוגה של 1980 חשבו שמגן הוא מסובך מדי בשביל להצליח, קשה לא לתהות מה הם חשבו על ההמשך, המציג מערך מדהים של 6 כפתורים, בקרת רברס, האצה, אש, היפר-חלל, ומכשיר ההיעלמות אינביזו (Inviso) החדש המשמש להפיכת החללית לבלתי ניתנת להריסה לזמן קצר. שערי החלל מהשם המקורי הם פתחים שאם נכנסים אליהם כאשר אחד מהאנשים נחטף אז השחקן יעבור אל סצנת החטיפה. המשחק שומר בזהירות על איכות המשחק של המשחק האורגינלי, אך מתווספים מספר אויבים חדשים להלחם בהם, ולחייזרים הרעים יש עכשיו שמות כמו האירטה (Irata) והילביין (Yllabain) אשר באיזושהי מקריות מוזרה בעצם זהים לשם של המתחרים של וויליאמס רק כתובים הפוך. גם בנמצא לוח צבעים משופר המוסיף טעם למשחק. בסופו של דבר, נמכרות רק 26,000 יחידות. עדיין הצלחה מבוססת אבל אכזבה בשביל ג'רויס שראה את ההמשך כשיפור ניכר על הראשון. 

Robotron: 2084 Arcade - Williams - 1982 מסך 'רובוטרון: 2084' - וויליאמס - 1982 לאחר מכן, מגיע מויד קידס - רובוטרון: 2084 (Robotron: 2084) ב-1982, שבמקור נקרא מלחמת הרובוטים: 1984 כשהיה עדיין תחת פיתוח. מערכת השליטה פורצת הדרך מציגה שני ג'ויסטיקים. אחד להזזת דמות המסך והשני בשביל לירות. ברזרק מהווה השראה למשחק ושתי הידיות שלו. ג'רויס אוהב את המוצר של סטרן אבל נשאר מתוסכל מהיכולת לירות רק לכיוון אליו אתה פונה. עם הג'ויסטיק הנוסף באמתחתו, השחקן יכול לירות לשמונה כיוונים בעודו רץ מהאויב. רובוטרון גם מציג קו עלילה מד"ב די מסובך, המתרחש בעתיד עם זן רובוטים הידועים כרובוטרונים אשר סוף סוף נמאס להם עם המגבלות של בני האדם, אז הם מנסים לחסלם מעל פני הכוכב. הגיבור, פריק גנטי סופר-אדם, חייב להציל את המשפחה האחרונה (אם כי המאוד מורחבת) מזרם של מכונות מרושעות. גל אחר גל השחקן מופיע במרכז המסך מוקף בהמון של אויבים שונים אשר מהר מאוד מתחילים לזרום לכיוונו. ובמסורת הארוכה והטובה של וויליאמס, רובוטרון תומך בהרבה מאוד אפקטי סאונד מטרטרים. וויליאמס מוכרת 19,000 יחידות, הישג טוב בהתייחס לעזיבה מהפורמולה של מגן.
 
אפקטי סאונד מרובוטרון: (כדאי להפעיל רמקולים )
         
         
                                   
המשחק הבא של ויד קידס היה בלסטר (Blaster) ב-1983, והוא היה כשלון ענק. רק 500 מכונות מיוצרות בגלל חומרת תצוגת ה-3D היקרה שלו. הצמד מתפרק כאשר דמר עובר בחזרה למכונות פינבול, וביחד עם פאט לאולר (Pat Lawler) מייצר מאוחר יותר ב-1992 את המשחק משפחת אדאמס עבור וויליאמס, משחק הפינבול הנמכר ביותר בכל הזמנים.

ג'רויס חוזר ללימודים, ומקבל את התואר השני שלו מאוניברסיטת סטנפורד ב-1986.

לוויליאמס יש להיטים נוספים מעבר לאלו של הויד קידס הכוללים את Joust , ואת Sinister.
אפקטי סאונד מ-Sinister: (כדאי להפעיל רמקולים )
         
         
         
 מסך 'NARC' - וויליאמס - 1989
אחרי שהוא מסיים את לימודיו, ג'רויס חוזר לעבוד עבור וויליאמס, ומפתח את מערכת משחקי הוידאו  Z-Unit. ומשחק המצטרף אליה הנקראNARC  (משנת 1989), אשר מכריז על חזרתה של וויליאמס אל שוק משחקי הוידאו לאחר היעדרות ארוכה. כדבר תוכחה אנטי-סמים תקיף, המשחק לוקח עמדה יותר ליברלית ביחס לאלימות במשחקי הוידאו ואפשר לראות בו את סוכן הסמים המשטרתי המשוחק ע"י השחקן מטייל במורד הרחוב ומכסח סוחרי סמים חשודים, עם יריית בזוקה מכוונת השולחת מקלחת של איברים מדממים וגופות בוערות לכל עבר. שנה לאחר מכן מגיע הלהיט Smash TV, מעט יותר מרובוטרון משופר טכנית, ולאחר מכן High Impact Football ב-1991. מאמציו האחרונים של יוג'ין הם משחקי המירוץ Cruis’n שהוא יצר עבור מידווי, אשר קנו את מחלקת משחקי הוידאו של וויליאמס.

Cruis’n USA משוחרר ב-1994 ו- Cruis’n World ב-1996. שניהם מהווים גם הצלחה גדולה כאשר הם מועברים אל הקונסול הביתי של נינטנדו N64. ג'רויס הוא אחד מיוצרי המשחקים הבודדים מדור הזהב של משחקי הוידאו שעדיין יוצר היום וגם נהנה מהצלחה גדולה בתחום.

 N64 - Cruis'n World - 1996

 18-03-04 / 16:03  עודכן ,  10-01-04 / 17:33  נוצר ע"י זיו פישפדר  בתאריך 
 פחדן ! הילחם כמו רובוט ! - הקודםהבא - שלב שביעי - מבחן 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 4