» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שישי 26 באפריל 2024
WBT
דף ראשי  טכנולוגיות  טכנולוגיות  WBT גרסה להדפסה

WBT (Web Based Training)

 

 

WBT היא טכנולוגיה אשר משתמשת באינטרנט (או באינטראנט) כמדיה הראשית שלה להעברת הלמידה. הגישה אל ההדרכה נעשית בדרך כלל דרך דפדפן רגיל דוגמת ה-Explorer או ה-Netscape. יחידות WBT מתאפיינות באופי ההידודי שלהן עם המשתמש וכוללות תוכנות מולטימדיה עשירות כגון: שימוש בווידיאו, קול, תמונה, הנפשות, הדמיות וכו'. למרות שהיא מוגדרת כמבוססת אינטרנט, חלק מהכלים שבהם משתמשים בטכנולוגיה זו הם לא אינטרנטיים, כמו FTP (File Transfer Protocol), דוא"ל, Telnet או חדרי Chat. WBT יכולה לשמש כאחת משתי צורות: היא יכולה להוות תוספת לשיעור רגילים, או שהיא יכולה להוות תחליף לשיעורים רגילים שהיו מתקיימים בכיתות רגילות. לשעורים המשתמשים בטכנולוגיית ה-WBT קוראים שיעורים מבוססי-אינטרנט, שיעורי רשת או שיעורים וירטואליים. במקרים כאלו WBT מאפשרת ללומדים ללמוד בקצב שלהם.

WBT לעיתים קרובות משמשת אך ורק להפצת מידע. WBT מאפשרת את ההפצה של הלימוד בכל זמן ובכל מקום מסביב לעולם, והיא צברה פופולריות חסרת תקדים בחוגים אקדמיים.

     

 

בתמונה: דוגמה לשימוש בטכנולוגיית WBT במערכת למידה מרחוק לעובדי  חדרים סטרליים במעבדות מחשב. השידור יכול להיעשות בזמן-אמת או בזמנו הפנוי של התלמיד.

 

המאפיינים של קורסים המשתמשים בטכנולוגיית WBT היא שבדרך-כלל נעשה בהם שימוש נרחב של היפרמדיה. מאפיין נוסף שמבדיל WBT משאר טכנולוגיות הלמידה מרחוק הוא היכולת להציע יכולת תקשורת. WBT מאפשרת הידודיות בין לומד ללומד ובין לומד למדריך תוך כדי שימוש במגוון כלי תקשורת כמו דוא"ל ו-Chat. יכולת זו להציע הידודיות הופכת את ה-WBT למתאימה יותר מסוגים אחרים של טכנולוגיות מחשבים להעברת לימוד מרחוק. לדוגמא: קורס בתקשורת או בעיתונות, בה המחשב לא יכול להעריך ולהגיה את הכתיבה של הלומדים, הוא במיוחד מתאים לטכנולוגית ה-WBT.

 

מימוש ה-WBT

לימוד מרחוק תוך כדי שימוש בטכנולוגיית ה-WBT יכול להיות מועבר בדרך סינכרונית או אסינכרונית ברמות שונות של מורכבות דרך האינטרנט. הבה נציג כמה סוגים שונים של אלטרנטיבות של ה-WBT:

 

  1. התכתבות אסינכרונית: התכתבות לימודית המשתמשת בהעברת קבצים או שליחת
    חומר לימודי בדוא"ל או לוח מודעות לתקשורת בין הלומדים ללומדים אחרים או בין הלומדים למדריך. זה דומה לקורסי למידה בהתכתבות מבוססת נייר חוץ מהעובדה שהחומר מתקבל ומועבר דרך האינטרנט. צורת התכתבות זו מתאימה להעברת לימוד ללומדים שגרים במקומות אשר התקשורת לאינטרנט היא לא אמינה, תשתית רוחב פס נמוכה, או תקשורת קטועה (לדוגמא: בנסיעה).
  2. התכתבות סינכרונית: התכתבות כזו דורשת תקשורת בזמן-אמת בין המשתתפים. התכתבות זו יכולה להיות מושגת באמצעות פורומים ברשת, וועידת אודיו, וועידת וידאו וכו'. היתרון בצורת התכתבות זו היא בכך שההידודיות בין המשתתפים היא בזמן-אמת והדבר היחיד שצריך הוא דפדפן.
  3. לימוד משלים באמצעות הרשת: כשלימוד מסורתי בכיתה משולב בטכנולוגיית הרשת, מתייחסים לזה כ"הכנסת טכנולוגיה" או לימוד משלים באמצעות הרשת. בכל אוניברסיטה יש מידה מסוימת של לימוד משלים באמצעות הרשת, בגלל שכל-כך קל לממש אותו. מדריכים יכולים לבנות אתר שלם לשיעורים שלהם ע"י פרסום של הסילבוס של הקורס, חוברות הדרכה, מדריכי עזרה, תרגילים, או מבחנים לתרגול. הלימוד המשלים שמספקת הרשת יכול לשמש את הלומדים להתכונן לפני השיעור הרגיל, או כדי לחזרה על החומר הנלמד בשיעור.
  4. קורסים המנוהלים ברשת: קורסים המנוהלים ברשת מאפשרים מעקב זמן-אמת על ביצועי הלומדים ופעילותם בנווט בין חומר לימודי. קורסים המנוהלים ברשת הם קלים לשימוש, מציעים אבטחת מידע באמצעות סיסמאות ברשת וסביבות מבחנים בזמן-אמת.
  5. קורסים המועברים ברשת: בקורסים אלו כל החומר זמין ברשת, עם כלים לשיתוף פעולה והידודיות בזמן-אמת. קורסים אלו קלים לעדכון, זמינים לכל אדם מסביב לעולם שיש לו אינטרנט, ומציעים ניהול קורס ויכולות מולטימדיות. עם זאת, הם יכולים להיות יותר מסובכים, לוקחים יותר זמן, ויקרים לפיתוח.
 22-01-04 / 13:49  עודכן ,  11-11-03 / 13:03  נוצר ע"י מתן ברנע  בתאריך 
 CAI - הקודםהבא - Teleconference 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 6