מבוא כללי
מהפכת המידע המקוון שבסימנה עמד העשור האחרון, סיפקה הזדמנות לשיפור ולגיוון פני ההוראה ושיטות המחקר באמצעות עשיית שימוש חכם בכלים הטכנולוגיים החדשים.
כאמור, למידה מרחוק (e-Learning) זוהי טכנולוגיה המאפשרת שימוש במחשב וברשת הארגונית (אינטראנט) או ברשת האינטרנט (ולכן יש הקוראים ללמידה זו WBT -Web Based Training), להעברה וניהול תכנים לימודיים מכל מקום, לכל מקום ובכל עת. למעשה, מדובר בעוד טכניקה של למידה מרחוק, תהליך שבו קיים מרחק פיסי וגיאוגרפי בין המורה לתלמידים.
אולם, בניגוד לטכניקות ה"קלאסיות" של למידה מרחוק, טכניקה זו מאפשרת להגיע להרבה יותר תלמידים מבלי להיות כבולים במגבלות של מקום וזמן, ולכן יש הטוענים ש-WBT הוא הכלי החשוב ביותר בהכשרת עובדים – "שיטת ההכשרה של המילניום".
אין כל ספק שתחום ה-e-Learning (או WBT), הפך בשנים האחרונות לתחום ה"חם" ביותר בתחום החינוך וההדרכה. אוניברסיטאות, בתי ספר, מרכזי הדרכה וחברות פותחים בנוסף לכיתות הרגילות שלהם קמפוסים וירטואליים. במקביל צומחות חברות רבות המספקות את שירותי ההדרכה שלהן אך ורק דרך הרשת. מחקרים מנבאים, שלא ירחק היום והלמידה הוירטואלית תתפוס 50% משוק ההדרכה. כבר היום ניתן למצוא ברשת מענה הדרכתי (או לימודי) לכל תחום שהוא, מתואר אקדמאי מלא ועד להתמחויות מסוימות בתחומים רבים.
ננסה להמחיש את הפתרונות והחידושים שמציע תחום הלמידה מרחוק באמצעות הצגת הדוגמא/בעיה הבאה:
מג'יק, ככל חברה הפרוסה ופועלת בכל העולם, נדרשת לספק פתרונות הדרכתיים הן ללקוחותיה והן לעובדיה. עד לנקודת זמן מסוימת, התבססה מערכת ההדרכה על מרצים שנשלחו ממטה החברה בישראל (או מאחד מ-14 הסניפים הפרוסים במקומות שונים בעולם) להעביר קורסים באתרי הלקוחות או בכיתות הסניפים עצמם. שיטת עבודה זו העמידה בפני החברה מספר בעיות:
- הדרכה מונחית מדריך ILT (Instructor Lead Training) מייקרת את התהליך ואינה מסוגלת להגיע לכל המקומות ולכל הלקוחות (אין זה צעד כלכלי נכון לשלוח מרצה למדינת עולם שלישי בה נמצא מספר קטן של תלמידים).
- צוות המדריכים שייך למחלקת התמיכה הטכנית של מטה החברה, וכל מרצה היוצא להדריך בחו"ל גורם להגדלת עומס העבודה המוטל על חבריו לצוות התמיכה.
- חלק מהלקוחות אינו מגיע לקורסים, מאחר ובמהלך שעות העבודה הרגילות הוא עסוק בפיתוח ותמיכה של לקוחותיו הוא.
- במקרים בהם אנו נדרשים לבצע הדרכה תוך-ארגונית, עדכון גרסאות או קליטת עובדים חדשים, קשה לאסוף מספר מועמדים מספיק לקורס, מאחר ומרב העובדים עסוק במשך היום במתן תמיכה ללקוחות החברה.
אין צורך להרחיב ולפרט כי תחום הלמידה מרחוק "מציע" דרכים שונות לפתרון הבעיה הנ"ל ועל-כך נדון בהרחבה באתר זה.
אם-כן, תחום ה-e-Learning תופס תאוצה רבה במיוחד בקרב סקטורים וענפים שונים מתחום החינוך ועולם העסקים. מרביתם מציעים פתרונות הדרכה וירטואלית הן ללקוחותיהם והן לעובדיהם (בעולם העסקים) וכמו-כן למרצים/מורים ולסטודנטים/תלמידים (חינוך), כדי להתגבר על מחסומי זמן וגבולות וכן כדי להדביק את השינויים הטכנולוגיים.
בעת בחירת ה"טכנולוגיה הוירטואלית" חשוב לבדוק מהן המטרות אותן מעוניינים להשיג ומי הוא קהל היעד אליו פונים.