אם תקליד 'חזור 4 [קדימה 20 ימינה 90]' בכל פעם שאתה רוצה לצייר ריבוע זה עלול להיות מעייף ומבלבל, במיוחד אם אתה מקנן את הפקודה בתוך פקודת חזור אחרת, כמו בדוגמא בשיעור 2.
ישנה דרך קלה יותר: לוגו מאפשרת לך לכתוב תת-שגרות, שהן בעצם אוסף של פקודות שאתה נותן להן שם חדש. לדוגמא, זה יהיה נחמד אם פשוט תוכל להקליד 'קופסא', והצב יבין את הפקודה ויצייר קופסא. ישנה דרך ללמד את הצב לצייר קופסא:
1. בשטח הכתיבה הקלד את הפקודה 'כדי קופסא' (Enter...)
2. שטח הכתיבה יתחלף לעורך השגרות ויהיה כתוב בכותרתו "כדי קופסא". הקלד פנימה 'חזור 4 [קדימה 20 ימינה 90]'
3. משסיימת להקליד, הקש על כפתור סיום, ושטח הכתיבה יחזור.
4. עכשיו בשטח הכתיבה הקלד 'קופסא', הצב מיד יצייר קופסא! הקש על כפתור הביתה פעמיים, בכדי לנקות את המסך, והקלד שוב 'קופסא' כדי לראות את הצב מצייר קופסא שוב.
אם אתה רוצה לשנות את הדרך בה הצב מצייר את הקופסא, פשוט הקלד 'כדי קופסא' שוב, ומייד יוצג עורך השגרות ובתוכו תופיע תת-השגרה שכתבת קודם. כעת תוכל לשנות את הדרך בה מצייר הצב את הקופסא, לדוגמא תוכל להחליף את הפקודות ל- 'חזור 4 [קדימה 40 ימינה 90]' (ואז - כפתור סיום), ומעתה והלאה – הצב יצייר קופסא גדולה יותר. (מדוע ?)
בוא ונלמד את הצב לצייר עוד שתי צורות חדשות: משולש ומשושה.
כדי לצייר משולש צריך להקליד את הפקודה הבאה בעורך השגרות: 'חזור 3 [קדימה 40 ימינה
וכדי לצייר משושה: 'חזור 6 [קדימה 40 ימינה 60]'
אילו שמות נתת לתת-השגרות שכתבת? האם הצלחת ללמד את הצב לצייר את המשולש והמשושה?
סיכום השיעור
תת-שגרה (או – סברוטינה) היא אוסף של פקודת לוגו אחת או יותר. זוהי הדרך שלנו ללמד את הצב לעשות דברים שהוא לא יודע לעשות. כדי ליצור תת-שגרה חדשה, או כדי לשנות תת-שגרה קיימת, משתמשים בפקודת כדי ומוסיפים לה את שם תת-השגרה כפרמטר. לימדנו את הצב שלנו לצייר שלוש צורות חדשות שהוא לא הכיר: קופסא, משולש ומשושה. האם אתה יכול לחשוב איך מציירים עיגול? רמז: שים לב שבכל תת שגרה שכתבנו עד עכשיו, הצב בעצם עשה סיבוב