מקורסים בהתכתבות ללמידה מרחוק
כאמור, תחום הלמידה מרחוק החל לתפוס תאוצה, בד בבד עם התפתחותן של טכנולוגיות חדשות ובפרט מערכות להעברת מידע ברשת. כיום, קיימים אלפי קורסים בשיטת הלמידה מרחוק, במוסדות חינוך, עסקים וחברות ברחבי העולם. שידורים באמצעות לוויינים מכיתות לימוד אינם דבר חדש עוד. למעלה מ-40 מיליארד דולר בשנה מושקעים ע"י חברות, כגון: IBM, KODAK ועוד רבות, בתוכניות הדרכה בשיטת הלמידה מרחוק.
ניתן להבחין במספר אלמנטים המהווים את החידוש בלמידה מרחוק:
- הפרדה בין המורה לתלמיד.
- שימוש בכלי מדיה שונים ליצירת הקשר בין המורה לתלמיד.
- 2 צדדים להידודיות בין התלמיד למורה. כל אחד יכול לפנות לרעהו.
- תלמידים יחידים ולא קבוצות לימוד.
- תלמידים או חינוך בפורמט תעשייתי.
בעבר, למידה מרחוק או כאמור "קורסים בהתכתבות", נחשבה כמצב בו התלמיד והמורה ממוקמים בנקודות שונות, וסדר יומם שונה (ישראל מול ארה"ב) וכל הקשר נעשה באמצעות קשר אלקטרוני או ניירת בדואר.
אך עובדות אלו הן נחלת העבר, כאשר ההסתכלות על תחום הלמידה מרחוק מהווה אתגר טכנולוגי בפני התלמידים שחשופים מידי יום לטכנולוגיות חדשות. במקביל, ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת ליחיד, לקבל את הכלים הטכנולוגיים לסביבת מגוריו ולהפוך את הלמידה מרחוק לנוחה לשימוש.
חשוב לציין, כי ההתפתחות הטכנולוגית המהירה, אשר גברה על התפתחות פדגוגית עקבית ומסודרת, כפי שצריכה להיות בכל מערכת שקמה, היא שחשפה בפני קהל גדול של לומדים ומלמדים את האפשרויות הרבות הטמונות בעולם הלמידה מרחוק.