בשיעור מס'
אבל לפני כן, כדאי לדעת יותר על המושג פרמטרים. פרמטר הוא מילה או מספר שאנחנו מוסיפים אחרי שם הפקודה על מנת להסביר לצב בדיוק איך לבצע אותה. לדוגמא: אנחנו יכולים להגיד לצב ללכת קדימה, אבל אנחנו חייבים להגיד לו כמה צעדים ללכת. לכן תמיד נוסיף לפקודה קדימה פרמטר של מספר הצעדים, ואז הצב יכול לדעת כמה צעדים ללכת. במקרה של הפקודה 'קדימה 45', המילה קדימה היא שם הפקודה, ואילו המספר 45 הוא הפרמטר. כמעט כל הפקודות של שפת לוגו מצפות לקבל פרמטרים (אחד או יותר) על מנת לפעול. רק כדוגמא, הפקודות קדימה ואחורה מצפות לקבל פרמטר שיגיד לצב כמה צעדים ללכת. הפקודות ימינה ושמאלה מצפות לקבל פרמטר של מספר המעלות שהצב צריך לפנות, ואילו הפקודה קבעצבעעט מצפה לקבל שלושה פרמטרים בכדי לערבב צבע (אדום, כחול וירוק – זוכר ??).
עוד כדאי ללמוד על המושג רשימה בלוגו. כשאומרים רשימה בלוגו מתכוונים לקבוצה של פקודות אשר נמצאות בתוך סוגריים מרובעים ( הסוגר '[' והסוגר ']' ). הנה שלוש דוגמאות לרשימות של לוגו:
[קדימה
[קדימה 20]
[קדימה 20 ימינה 90]
עכשיו אתה מוכן ללמוד את הפקודה חזור. הפקודה חזור מצפה לקבל שני פרמטרים. הפרמטר הראשון הוא כמה פעמים לבצע, והפרמטר השני הוא רשימה של מה לבצע.
יש לנו עכשיו דרך קלה יותר לצייר קופסא:
הביתה
נקהמסך
חזור 4 [קדימה 20 ימינה 90]
הדוגמא לא כך כך מרשימה? מה דעתך על זה?
הביתה
נקהמסך
חזור 20 [חזור 4 [קדימה 20 ימינה 90] ימינה
עכשיו תחשוב כמה זמן היה לוקח לך לבצע זאת על ידי לחיצה על הכפתורים בלוח הבקרה! כדאי עוד לשים לב לכך שבפקודה האחרונה שכתבנו יש חזור בתוך חזור. לצורה זו של כתיבת פקודות קוראים "קינון". למה "קינון"? בגלל שפקודת החזור החיצונית (חזור 20) היא כמו קן של ציפורים שבתוכו (בתוך הרשימה שלה) יש עוד פקודת חזור (חזור 4...) . לצב של לוגו לא ממש אכפת מכך והוא יבצע כל פקודה שתשים בתוך הרשימה של פקודת חזור, כולל פקודת חזור אחרת.
סיכום השיעור
פרמטרים הם ערכים שדרושים לחלק מהפקודות של לוגו.
פקודת לוגו מורכבת משם הפקודה ומכל הפרמטרים הנדרשים לה.
כדי ליצור רשימה שמים פקודת לוגו אחת או יותר בתוך סוגריים מרובעים.
פקודת חזור דורשת שני פרמטרים: הראשון הוא מספר הפעמים שצריך לבצע, והשני הוא רשימה של פקודות לבצוע.
על הפקודות שנמצאות בתוך הפרמטר השני של פקודת חזור אומרים שהן מקננות בתוך פקודת ה-חזור.