שיעור זה יציג בפניך את הצב של לוגו ואת לוח הבקרה שלו
האם אתה מבחין במשולש הכחול הנמצא במרכז חלון התוצאה? זהו הצב. (הקצה שלו מראה את הכיוון שאליו הצב פונה כרגע) לוח הבקרה מאפשר לך לבקש מהצב לבצע פעולות באמצעות לחיצה על הכפתורים השונים. בזמן שאתה לוחץ על הכפתורים השונים, מציג שטח הכתיבה את שמות הפעולות (הפקודות) שבקשת מהצב לבצע. אלו הפקודות שישמשו אותך בתכנות בשפת לוגו.
הקש עם העכבר על כפתור קדימה בלוח הבקרה. הצב יזוז קדימה
הקש על קדימה שוב. הצב יזוז עוד קצת, והשורה בלוח הכתיבה תשתנה ל-'קדימה 20'
עכשיו הקש על ימינה. הצב יפנה מעט ימינה ובשטח הכתיבה תופיע שורה חדשה: 'ימינה
הקש ימינה עוד 8 פעמים (שטח הכתיבה יראה 'ימינה 90' ).
הקש קדימה עוד שתי פעמים.
ואז הקש ימינה 9 פעמים.
ואז הקש קדימה שתי פעמים.
הקש ימינה 9 פעמים.
ולבסוף, הקש קדימה שתי פעמים נוספות.
כתבת תכנית מחשב פשוטה שמציירת קופסא, והכתנית הזאת מופיעה בשטח הכתיבה !!!
ניתוח - מה עשינו
אם עקבת בדייקנות אחרי ההוראות, אז בשטח הכתיבה צריכות להופיע השורות הבאות:
קדימה 20
ימינה 90
קדימה 20
ימינה 90
קדימה 20
ימינה 90
קדימה 20
אם זה נראה קצת אחרת, לא נורא. כנראה שהקשת על הכפתורים פעם אחת יותר או פחות. אם אתה רוצה לנסות שוב, הקש פעמיים על כפתור הביתה (הפעם הראשונה מחזירה את הצב לבית שלו במרכז חלון התוצאה. ההקשה השניה מנקה את חלון התוצאה).
השורות שמופיעות בשטח הכתיבה הן הפקודות שהצב של לוגו מבין. אתה יכול להקליד את הפקודות האלה בעצמך בשטח הכתיבה או להשתמש בכפתורים. נראה לי שזה יותר משתלם לכתוב את הפקודות בשטח הכתיבה, בגלל שאפשר לתת לצב פקודות בזמן קצר יותר. לדוגמא: במקום להקיש 9 פעמים עם העכבר על כפתור ימינה, אפשר פשוט לכתוב את הפקודה 'ימינה 90' (ואחר כך להקיש על מקש Enter), והצב יבצע בדיוק את אותו הדבר!
דרך אגב, המספר 90 בפקודה 'ימינה 90' הוא מספר המעלות שהצב פנה ימינה. זאת אומרת שהצב פנה 90 מעלות ימינה. כאשר האנשים הקדמונים, נדמה לי שאלה היו היוונים הקדמונים, חשבו על דרך למסור אחד לשני כיוונים בצורה מדויקת, הם דמיינו שהם עומדים במרכז של מעגל גדול (כמו לעמוד במרכז של שעון מחוגים גדול). את המעגל הגדול הזה הם חילקו ל- 360 חלקים (כל חלק נקרא מעלה, ולכן במעגל יש 360 מעלות) ואז הם יכלו לומר את הכוון המדויק שאליו הם פנו. כאשר אומרים "90 מעלות" בעצם מתכוונים לרבע סיבוב (בתוך 360 יש 4 פעמים 90). כאשר אומרים "
הנה עוד מספר דברים שאפשר לעשות עם לוח הבקרה:
1. לרוב הצב מצייר קו כאשר אתה לוחץ על הכפתורים קדימה או אחורה, אבל אם תלחץ על כפתור עט עכשיו למטה, הכפתור ישתנה ועכשיו יהיה כתוב בו "עט עכשיו למעלה". במצב הזה הצב זז מבלי לצייר. זוהי השיטה להעביר אותו ממקום למקום מבלי שהוא יצייר קו במקומות שבהם הוא עבר. אם לוחצים על הכפתור הזה שנית, הוא חוזר להיות "עט עכשיו למטה" והצב חוזר לצייר.
2. לפעמים הצב קצת מפריע לראות מה קורה מתחתיו. לחץ על כפתור "הצב נראה" והצב ייעלם.
3. נמאס לך לצייר קווים שחורים? יש לך אפשרות לשנות את צבע הקו שמצייר הצב. אם תשים לב, תבחין בשלושה בוררים בצבעים אדום, כחול וירוק. על ידי שינוי הרמה של כל צבע, יש לך אפשרות לקבוע צבע חדש לקו שמצייר הצב. בהתחלה, כל שלושת הבוררים נמצאים במצב הכי נמוך שלהם (הכי שמאלה שאפשר). במצב זה אין אדום ולא כחול ולא ירוק, ולכן הצבע הוא שחור. אם תעביר הבורר האדום ימינה עד הסוף, תראה שהריבוע של הצבע השתנה לצבע אדום חזק, והצבע של הקו שמצייר הצב הוא אדום. אם עכשיו תעביר גם את הבורר הירוק ימינה עד הסוף, הצבע השתנה לצהוב. זה דומה מאוד לערבוב של צבעי מים על נייר, אבל החוקים הם קצת שונים.
סיכום השיעור
אפשר לשלוט בצב באמצעות לוח הבקרה על ידי הכפתורים הבאים:
- קדימה – מזיז את הצב קדימה
- אחורה - מזיז את הצב אחורה
- שמאלה - מפנה את הצב
- ימינה - מפנה את הצב
- הביתה/נקה מסך – לחיצה אחת מחזירה את הצב למרכז חלון התוצאה (מקביל להקלדת הפקודה 'הביתה' בשטח הכתיבה), ומשנה את שם הכפתור ל-'נקה מסך'. לחיצה נוספת על כפתור זה תנקה את חלון התוצאה (מקביל להקלדת הפקודה 'נקהמסך').
- עט עכשיו למטה/עט עכשיו למעלה – מחליף את מצב העט. לרוב המצב הוא שהעט למטה והצב מצייר. לחיצה אחת מחליפה את המצב ל- 'עט עכשיו למעלה' (הקלדת פקודה 'עטלמעלה'). לחיצה נוספת מחליפה את המצב ל- 'עט עכשיו למטה' (פקודה: 'עטלמטה')
- הצב נראה/הצב מוסתר – מציג או מסתיר את הצב. לרוב המצב הוא שהצב נראה. במצב זה – לחיצה אחת מסתירה את הצב (פקודה: 'הסתרצב'). לחיצה נוספת מציגה את הצב (פקודה: 'הצגצב')
- שנה צבע – משנה את צבע העט לצב שנבחר על ידי הבוררים. יש קודם לבחור צבע מתאים על ידי שינוי הבוררים של שלושת הצבעים. כשמגיעים לצבע שמוצא חן בעינינו – לוחצים על הכפתור ומשנים את צבע העט. אפשר כמובן גם להקליד את הפקודה בשטח הכתיבה, לדוגמא: כדי ליצור צבע כתום כהה יש לערבב אדום ברמה של 240 עם ירוק ברמה של