» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום חמישי 24 בספטמבר 2020
הנחיות W3C
דף ראשי  כיצד לעמוד בתקני הנגישות  הנחיות W3C גרסה להדפסה

הנחיות לנגישות התוכן באינטרנט 1.0

5 במאי 1999, המלצות W3C

 

תקציר

הנחיות אלה מסבירות כיצד להפוך את תוכן האינטרנט לנגיש עבור אנשים בעלי מוגבלויות. ההנחיות מיועדות לכל מפתחי התוכן באינטרנט (עורכי הדפים ומעצבי האתרים) ולמפתחים של כלי עריכה. המטרה העיקרית של הנחיות אלה היא לקדם את הנגישות. עמידה בהנחיות תהפוך את תוכן האינטרנט לנגיש יותר עבור כל המשתמשים, ללא קשר לסוכן המשתמש שמסייע בידם (כלומר דפדפן ויזואלי, דפדפן קולי, טלפון סלולרי, מחשב לרכב וכו'), וללא קשר למגבלות שונות (לדוגמא סביבה רועשת, חדרים לא מוארים או חדרים מוארים מדי, סביבה שבה אי אפשר להשתמש בידים, וכו'). כמו כן, עמידה בהנחיות אלה תאפשר לאנשים להתמצא ברשת בקלות ובמהירות גדולה יותר. הנחיות אלה אינן ממליצות למפתחי התוכן שלא להשתמש בתמונות, בוידאו וכו', אלא מסבירות כיצד להפוך את תוכן המולטימדיה לנגיש יותר לקהל רחב יותר.

 

זהו מסמך עיוני בנושא עקרונות הנגישות ורעיונות עיצוב. חלק מהאסטרטגיות שבהנחיות מיועדות למכשירים המשתמשים באינטרנט, כגון טלפונים סלולריים. עם זאת, מסמך זה עוסק בנגישות, ואין הוא מפרט את כל פעילויות ה- W3C. לפרטים נוספים ראו דף הבית של W3C בנושא גישה סלולרית, ו- פעילות ההפנמה של W3C.

 

מסמך זה אינו מספק מידע לגבי התאמות ספציפיות של דפדפנים לטכנולוגיות שונות, שכן מידע זה משתנה לעתים קרובות. ניתן למצוא פרטים על התאמות ספציפיות ביוזמת הנגישות באינטרנט (WAI). פנו ל- WAI-UA-SUPPORT.

 

הקדמה

אם אינכם בקיאים בתחום הנגישות לאינטרנט ואתם מתכוונים לתכנן אתר, חשבו על כך שאנשים רבים מתפקדים בסביבה שונה מאוד משלכם. ישנם אנשים ש:

  • אינם מסוגלים לראות, לשמוע או להתנועע, או שאינם מסוגלים לעבד סוגים שונים של מידע.
  • מתקשים לקרוא טקסט או להבין אותו.
  • קשה להם להשתמש במקלדת או בעכבר, או שאינם מסוגלים לכך כלל.
  • יש להם דפדפן טקסט בלבד, מסך קטן או חיבור איטי לאינטרנט.
  • אינם מבינים או אינם יכולים לדבר בצורה שוטפת את השפה שבה הדף כתוב.
  • נמצאים במצב שבו העיניים, האוזניים או הידיים עסוקות (למשל בנהיגה, או בעבודה בסביבה רועשת).
  • יש להם דפדפן בגרסא מוקדמת יותר, דפדפן שונה לגמרי, דפדפן המופעל על ידי קול, או מערכת הפעלה שונה.

מפתחי התוכן צריכים לחשוב על כל המצבים השונים האלה כשהם מעצבים דף. בד"כ כל עיצוב נגיש משפיע על יותר ממצב אחד. לדוגמא, כאשר משתמשים בגליונות סגנון על מנת לנהל את הסגנונות ונמנעים מאלמנט ה- FONT, למחברי ה- HTML תהיה יותר שליטה על הדפים שלהם, הדפים יהיו נגישים יותר לאנשים לקויי ראיה, ואם יש דפי עיצוב משותפים, זה מוריד את זמן ההורדה של הדפים עבור כל המשתמשים.

 

הנחיות אלה דנות בנושאי נגישות ומספקות פתרונות עיצוב נגישים. הן מתייחסות לתרחישים טיפוסיים (בדומה לדוגמת ה- FONT שלעיל) שעלולים להיות בעיתיים עבור משתמשים עם מוגבלויות מסויימות. לדוגמא, ההנחיה הראשונה מסבירה כיצד מפתחי התוכן יכולים להפוך את התמונות להיות נגישות. ישנם משתמשים שאינם מסוגלים לראות את התמונות, אחרים משתמשים בדפדפנים טקסט-בלבד שאינם תומכים בתמונות, ואחרים מכבים את התמיכה בתמונות (בגלל חיבור איטי לאינטרנט). ההנחיות אינן אומרות להמנע משימוש בתמונות. אלא, הן מסבירות כיצד שימוש במקבילת טקסט יהפוך את התמונה לנגישה.

 

איך יכולה מקבילת טקסט להפוך את התמונה לנגישה? שתי המילים חשובות - "מקבילה", ו"טקסט".

  • ניתן להציג תוכן טקסטואלי בצורות שונות - בדיבור, בברייל או באופן ויזואלי. כל צורה כזו משתמשת בחוש שונה, וכך האינפורמציה זמינה גם אם ישנה מוגבלות בחוש כלשהו.
  • הטקסט חייב להעביר את אותה המשמעות של התמונה. לדוגמא, חשבו על מקבילת טקסט לצילום של כדור הארץ שצולם מהחלל החיצון. אם התמונה היא בעיקר לשם קישוט, אזי מקבילת הטקסט "צילום של כדור הארץ שצולם מהחלל החיצון" מעביר את המסר הרצוי. לעומת זאת, אם מטרת הצילום היא להעביר מידע מסויים על הגיאוגרפיה של כדוה"א, אזי מקבילת הטקסט צריכה להעביר את המידע הספציפי הזה. אם צריך ללחוץ על התמונה (למשל בעזרת העכבר) בכדי לקבל מידע על כדור הארץ, אזי מקבילת הטקסט צריכה להיות "מידע על כדור הארץ". כלומר, אם הטקסט מעביר את אותו המסר ואותה הפונקציונליות שהתמונה מעבירה, אזי זוהי מקבילת טקסט.

שימו לב, שמלבד התועלת שמפיקים משתמשים בעלי מוגבלויות, ישנה גם תועלת לכלל המשתמשים, שכן מנועי חיפוש יכולים להשתמש במקבילת הטקסט, ולכן קל ומהיר יותר לחפש מידע.

 

זוהי אחריותם של מפתחי התוכן לספק מקבילות טקסט, וזוהי אחריותם של סוכני המשתמש (כגון קוראי מסכים, מציגי ברייל וכו') להציג אינפורמציה זו למשתמש. 

 

מקבילות לא טקסטואליות של טקסט (לדוגמא ציורים, דיבור מוקלט, או סרט של תרגום הטקסט לשפת הסימנים) יכולות לעזור לנגישות הטקסט עבור אנשים שיש להם קושי להתמודד עם טקסט כתוב, כולל אנשים רבים בעלי לקויות קוגניטיביות, לקויות למידה וחרשות. כמו כן הן יכולות לעזור לאנשים שאינם יודעים לקרוא. תיאור אודיטורי הוא דוגמא למקבילה לא טקסטואלית למידע ויזואלי. תיאור אודיטורי של מצגת מולטימדיה, יעזור לאנשים שלא רואים את המצגת.

רשימת ההנחיות

 

כמו כן ניתן להעזר במילון למונחים המופיעים בהנחיות.

 

ספרים מקורות

הקדמה זו וההנחיות שאחריה לקוחות מ- נגישות התוכן באינטרנט - הנחיות W3C.

 15-12-03 / 20:37  עודכן ,  17-08-03 / 19:13  נוצר ע"י דפנה תדמור  בתאריך 
 פסקי זמן: טכניקות - הקודםהבא - 1. חלופות לתוכן אודיטורי וויזואלי 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 2