» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שישי 29 במרץ 2024
אתיקה ברשת
דף ראשי  תקשורת  קבוצות חדשות (NEWSGROUPS)  אתיקה ברשת גרסה להדפסה

אתיקה ברשת                              

 

הרשת היא מקום פעלתני שצריך להיות מחויב ברמה גבוהה של נימוס עצמי. לכן, יש כללים מובנים מסוימים של אתיקה ברשת שמשתמשים של האינטרנט צריכים להשמע להם. בקבוצות חדשות זה יותר חשוב מאשר כל מקום אחר ברשת, היכן שיש דעות חלוקות באופן חריף ונקודות מבט שונות באופן קיצוני.
 
 אתיקת רשת בקבוצות חדשות
 
מצד אחד, שמץ של נימוס נדרש כדי לתת לקבוצות חדשות לתפקד ביעילות, בלי לשקוע לתוך השמצות פראיות. מצד שני, יש עניינים שסוטים מהמסלול שמכתיבים תכתובת חסכנית. לבסוף, יש עניינים של צנזורה וגישה לשליטה שהם חמורים בהיררכיה של קבוצות חדשות מסוימות , היכן שילדים צעירים יכולים לגשת לרשת. בחלק זה, אנו נתייחס לשני העניינים הראשונים ובחלק הסופי אנו נתייחס לעניין של גישה לשליטה .
 
 דע את שכיחות המסרים שלך
 
אולי הכלל הכי חשוב של שימוש בקבוצות חדשות הוא "הבט לפני שאתה מגיב". רצוי להתבונן בקבוצת חדשות לזמן מה לפני שאתה מתחיל לפרסם שם מסרים, לראות איזה סוג של חומר מפורסם שם, לראות איך האנשים שמביעים דעות חלוקות סובלנים אחד כלפי השני , וללמוד מתי השאלות השכיחות  מועילות לקבוצת החדשות.
 
ישנו מושג בקבוצת חדשות הקרוי : FAQ שפירושו   FREQUENTLY ASKED QUESTIONS כלומר , השאלות השכיחות בקבוצת החדשות . רוב קבוצות החדשות מפרסמות את השאלות שנשאלות לעתים קרובות, יחד עם תשובות, במקום נגיש על האינטרנט . זה חשוב לאתר את השאלות השכיחות לקבוצת החדשות ולקרוא זאת לפני שמתחילים לפרסם שאלות לקבוצה וזאת משתי סיבות. ראשית, זה בדרך כלל מכרה זהב של מידע על העניין של הנושא של קבוצת החדשות. בהרבה דוגמאות, המידע המתועד באינטרנט הוא שאלות שכיחות. שנית, הרבה משתמשים של קבוצות חדשות במידה רבה לא סובלנים למשתמשים ששואלים שאלות או מביעים עמדה שמצביעה על כך שהם לא קראו את השאלות השכיחות,ו"מיידעים" אותם מהר על העצבנות שלהם על ידי דואר אלקטרוני או פרסום בקבוצת החדשות.
 
זה מצופה ששאלות שכיחות שנשאלות, נענו כבר והושמו בארכיון נגיש , לא יישאלו שוב בתוך קבוצת החדשות. לכן, למד את השאלות השכיחות לפני פרסום שאלות לקבוצת החדשות, יכול להיות שהשאלה שלך כבר הושבה, הרבה לפני ששאלת ; שאילה חוזרת לא תכניס אותך ברגל ימין לקבוצת החדשות.
 
 הזנח פרסום מסרים לא הולמים לקבוצות מסוימות, לבל "תישרף"
 
פעולה נוספת שיכולה להביא לתגובה מהירה מחברים של קבוצת חדשות היא פרסום מידע לא הולם לקבוצת חדשות. למשל, אם אתה מפרסם  מודעה  למקינטוש הישן שלך בקבוצת החדשות COMP.INFOSYSTEMS.WWW.AUTHORING.HTML (שמוקדשת לחיבור מסמכי HTML  על ידי כמה אנשים מאוד נחמדים וגם על ידי כמה לא סובלנים במיוחד ועקשניים בדעתם), אתה צריך פשוט לשמור על פרופיל נמוך לכמה ימים כי אתה תקבל מהלומה בכוח רב ובאופן מוצדק כל כך, במקרה הזה על ידי דואר אלקטרוני מחברים זועמים של קבוצת החדשות. דואר אלקטרוני תוקפני כזה נקרא " FLAMING ", וזהו עונש שכיח לאלו שהפרו אתיקה של קבוצת חדשות.
אכן עדיף לא לשלוח מסרים בלתי ראויים.
 במיוחד ראוי לגינוי משתתפים של קבוצות חדשות אשר מבצעים:

BLANKET POSTING .כלומר שליחת מסרים , מתאימים או לא , לכל קבוצת חדשות מסביב.למשל, שליחת ופרסום מודעות פרסומת לכל משתתף בקבוצת החדשות על מנת לקדם מוצר כלשהו. פרסום כזה נקרא " SPAMMING " ואלה שנמצאים אשמים בכך יכולים "להישרף" כלומר שהמחשב שלהם יהפוך להיות בלתי שמיש לתקופה מסוימת עקב הצפה של דואר אלקטרוני שישלח אליו כמחאה.
לעיתים קרובות, חומר מפורסם מתאים לכמה קבוצות חדשות, וזה די מקובל לפרסם לקבוצות כפולות במקרה הזה. אף על פי כן, אל תפרסם לקבוצות שלא מעונינות ; פרסם רק לקבוצות שהן בפרוש קשורות לנושא של המסר שלך.
 
 צנזורה וגישה
 
נושאים של צנזורה וגישה לשליטה הם בעלי רלבנטיות ישירה לחינוך כי בין החומרים הזמינים באינטרנט יש כאלה בעלי פוטנציאל חינוכי עצום,אבל יש גם חומר (לעיתים קרובות בקבוצות חדשות מסויימות) שאפילו הכי ליברלים היו מסכימים שהם לא מתאימים לילדים קטנים, למשל, תיאור גרפי של פורנוגרפיה של ילד, גזענות אכזרית, ופרטי הוראות איך לבנות פצצות מכמה אנשים חולי פאראנויה. במקרים מסוימים החומר הזה יכול להעלות שאלות שהולכות מעבר לכך האם זה הולם או לא : ההפצה שלו ובעלות עליו יכולות גם להיות לא חוקיות , במיוחד בתוך תחומי שיפוט מסוימים. למשל, אחזקה של פורנוגרפית ילדים צפויה להיות לא חוקית כפי שהיא ראויה לגינוי.

ברוב המקרים חומר זה נגיש גם בלא מקורות של אינטרנט (חנות ספרים של מבוגרים באזור שלך, למשל), אבל הזמינות שלו על הרשת זה עניין רגיש כי יותר קשה לגלות גיל של בני אדם שניגשים לחומר על הרשת מלבדוק את הגיל של אנשים בחנות ספרים של מבוגרים .
 
 החסרון בכיתה
 
מורים שמשתמשים באינטרנט בכיתה צריכים להיות מודעים לבעיות הפוטנציאליות האלה.רצוי להשיג צורה של הסכם מהורים שמדגיש שבזמן שכל המאמצים יכוונו בכיוון שילדים יגשו לחומר מתאים, השכל הישר יכתיב שאין מסתכל במערכת שהוא חסין תקלות, ובסופו של דבר תלמידים יחויבו גם להראות אחריות בכך שיגשו רק לחומר מתאים .

 

 פתרונות אפשריים של תוכנה
 
 יש פתרונות חלקיים של תוכנה שיעזרו עם חלק מהבעיות האלה בסביבת ילדים ובני נוער. התוכנה הזאת שניגשת לבעיה נוטה להכלל לתוך שני סוגים כלליים : 


 1. פתרונות שחוסמים גישה לכתובות מסוימות שמכילים חומר מעורר התנגדות.


 2. פתרונות שחוסמים גישה על סמך ההופעה של מלים מסוימות או ביטוים בנתונים המורדים מהרשת.


אנחנו יכולים לראות מיד כי הגישות אלה הן לא חסינות מתקלות : הראשונה מעולם לא יודעת את כל הכתובות שאולי יכילו חומר מעורר התנגדות, והשניה שמסתכלת על מלים מסוימות או ביטוים אולי יראו ביטויים מעיתון או אפילו מהתנ"ך.

דוגמאות ודיונים של העניינים האלה, ובטיחות של ילדים בכלליות באינטרנט, ימצאו בחלק על בטיחות באינטרנט.   

 

לסיום אנו ממליצים על ביקור באתר המצוין הבא:

 


 

 

 13-01-04 / 22:52  עודכן ,  07-10-03 / 22:30  נוצר ע"י עזרא גנוט  בתאריך 
 העברת מסרים לקבוצות חדשות - הקודםהבא - קישורים לקבוצות חדשות-תרגיל (newsgroups) 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 2