» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שלישי 7 במאי 2024
מילון מונחים
דף ראשי  מילון מונחים גרסה להדפסה

מילון מונחים,מושגים ושמות

א

אונליין - Online

תכונה המתייחסת למשחקי מחשב, קונסולות, ניידים, המאפשרים לשחק משחק וידאו, לא רק השחקן עם עצמו, אלא להתחבר לרשת (האינטרנט) ודרכה לשחק מול שחקנים אחרים, בכל מקום בעולם. משחק אשר משוחק דרך הרשת נקרא גם "משחק מקוון".

 

אינטליגנציה מלאכותית - AI

היכולת של המשחק להעניק לדמויות , אשר אינן משוחקות/מופעלות ע"י השחקן האנושי, תכונות המדמות התנהגות/חשיבה אנושית – התחמקות ממכה, חתירה למגע בקרב, בכי בסיטואציה עצובה, דיבור משתנה בהתאם לדו-שיח, ועוד.

 

אודיסיאה

ציון דרך בעולם הקונסולות. "האודיסיאה" של חברת "מגנבוקס", היתה הקונסולה הביתית הראשונה , וכללה 6 כרטיסי משחק. נמכרו 100,000 יחידות בשנה הראשונה לשיווקה.  היו לה 2 המשכים, כשהשני היה עילה לתביעת זכויות יוצרים מצד חברת "אטארי", והשלישי כבר כשלון חרוץ ביותר.

 

אטארי

חברת משחקי טלויזיה, אשר הוציאה לשוק את המשחק "פונג" במכונת ארקייד, ומשם בעצם התחילה היסטריית משחקי הארקייד. אטארי היתה הבסיס להשפעה על כל שאר החברות שבאו אחריה.

 

אינטליויזיון

מכונת המשחק הביתית של חברת "מטל", שעם יציאתה לשוק ב-1980 היתה המתחרה העיקרית של המערכות של "אטארי", השליטה הבלתי מעורערת בשוק, עד אז.

ב

ברזרק

משחק אימה שיצא לשוק ב-1980 ע"י חברת "סטרן אלקטרוניקה", וקנה את פרסומו כאשר היה הראשון שבגללו נפטר אדם, מהתקף לב, כנראה מהמתח שהמשחק גרם לו.

ג

גלקסיאן

משחק ארקייד של חברת "טייטו" משנת 1980, שהיה הראשון להשתמש בסאונד מסונתז של דיבור אנושי.

 

גורף

משחק הארקייד הראשון בו השתמשו בשבב הדיבור "VORTEX", שעזר להוריד את כמות הזכרון ההכרחית לשימוש בדיבור אנושי.

 

ג'ויסטיק

חומרת העזר הראשונה שנהגתה, על מנת לשחק במשחקי מחשב. מדובר במוט בתוך קופסה אלקטרונית קטנה, ששולח אותות חשמליים למחשב.קונסולה, שמתרגם אותן לתזוזת דמויות על המסך, בהתאם לרצון השחקן.

ד

דון בלות'

אנימטור בחברת "דיסני", שלאחר נטישתו את החברה הפך למוביל בתחום פיתוח משחקי לייזרדיסק, כשעמד בראש צוותים האחראים ל"מאורת הדרקון" ו"אלוף החלל".

ה

ו

וויליאם היגינבות'ם

פיזיקאי אמריקאי אשר נחשב לממציא משחק המחשב הראשון, כאשר בשנת 1958 יצר במעבדה, בעזרת מחשב אנלוגי ומשקף תנודות, משחק טניס לשני אנשים, על צג 5 אינץ' עם גרפיקה ירוקה, בה קופץ כדור מצד אחד של המסך לשני.

 

VCS

קונסולת המשחקים של "אטארי", שהייתה הראשונה בעלת יכולות טכניות שהפכו אותה ללהיט בזמנים ההם.

ב-1980 היתה "אטארי" הראשונה שהסבה משחק ארקייד למכונת משחק ביתית - היה זה משחק הארקייד "פולשי החלל", שהועבר ל-VCS.

ז

זכרון

אחד הדברים החשובים ביותר במשחקי מחשב, היכולת להמשיך לשחק גם לאחר הפסקה, או לשוב לשחק ממקום בו נפסלים, ולא להתחיל מהתחלה. מגיע כזכרון פנימי, או כרטיס חיצוני המוכנס לקונסולה.

ח

חומרת עזר -  Peripherals

כל החפצים שמגיעים ביחד עם מארז המחשב/גוף הקונסולה עצמם, ובלעדיהם אי אפשר לשחק, או שתפקידם הוא להעשיר את חווית המשחק, מבחינת צליל, ראייה ואף מגע.

דוגמאות – ג'ויסטיק ( רוטט או לא ), אקדח לייזר, רמקולים, שטיח מגע, הגה, משקפיי תלת-מימד.

 

חגורת אסטרון

משחק הלייזרדיסק הראשון. יצא לשוק ע"י חברת "סגה" בשנת 1982. משתמש לראשונה בטכנולוגיה המאפשרת משחק תוך כדי שליטה על דמויות ממוחשבות המוטבעות על גבי צילום רגיל.

 

חלל ממוחשב

משחק הארקייד הראשון אי פעם שהופעל ע"י מטבעות, יצא לשוק ב-1971.

ט

י

כ

כרטיס זכרון ( לקונסולות )

אמנם המגמה של השוק היום היא קונסולות בעלות זכרון פנימי המאפשר לשמור עליו מידע , הרי שעד לא מזמן (2SP) השחקן היה צריך לקנות כרטיס זכרון מיוחד , בנפרד מהקונסולה, אשר עליו היה ניתן לשמור את השלב אליו הגיע במשחק, אחרת צריך להתחיל שוב מההתחלה...

ל

מ

משחקי וידאו ניידים -  Handheld Portable Video Games

מכשיר חשמלי אשר מאפשר לשחק בו במשחקי וידאו. בד"כ קטנים, מופעלים על בטריות, ומכאן ניידותם, אך ניתן גם לחברם לחשמל.

מורכבים מכפתורי לחיצה המשמשים להפעלת המשחק, מסך LCD, ומקום לטעינת כרטיס המשחק.

 

מכונת ארקייד - Arcade Machine

משחק וידאו הבנוי בתוך מכונה גדולה , מופעלת ע"י מטבעות. מתאימה לשחקן אחד או שניים, ומכילה ג'ויסטיק/רובה לייזר/הגה וכו', בהתאם למשחק.

 

D&Dמבוכים ודרקונים -

משחק התפקידים המקורי, אשר מאפשר לאנשים לשחק דמויות שונות ומשונות מעולם האגדות, הקסמים, המפלצות וכו'.

בעבר היו משחקים מבוכים ודרקונים בעזרת קוביות,דף ונייר, ועם הזמן "תורגמו" המשחקים להרפתקאות גרפיות מרהיבות על גבי מסך המחשב.

 

ממשק ( Point and Click / Textual )

הדרך שבה מתקשר השחקן עם המשחק. המונח מוזכר בד"כ כשמדברים על קווסטים ( משחקי תפקידים/הרפתקאות ).  על השחקן להזיז את דמותו הממוחשבת, לדבר עם דמויות אחרות ולעשות שאר פעולות.  הממשקים הראשונים היו טקסטואליים – כלומר השחקן שלט על הדמות בעזרת כתיבת פקודות בשורה מיוחדת על המסך , כגון "זוז שמאלה" , "הבט במראה" וכו'.

עם התפתחות ז'אנר הקווסטים, הממשק הפך לגרפי לחלוטין – לא צריך לכתוב , אלא להזיז סמן מיוחד, שמזהה מתי אפשר לבצע פעולה על עצם מסוים ( לפתוח דלת ) ,לדבר עם דמות, לזוז למקום וכו'. בהתאם לסוג הפעילות האפשרי , הסמן משתנה – דמות הולכת, יד מצביעה, פה מדבר ועוד.

 

אמ.איי.טי - Massachusetts Institute of Technology
אחת האוניברסיטאות החשובות ביותר בארה"ב למדעים טכנולוגיים.

בה פותח משחק המחשב האינטראקטיבי הראשון - Space War.

 

מריו, האחים

משחק הפלטפורמות הפופלרי של "נינטנדו". 2 האחים, השרברבים האיטלקים, נלחמים ביצורים משונים בעולמות משונים עוד יותר.

הצלחת משחק זה גרמה לשאר חברות משחקי הקונסולות - סגה לדוגמא - לנסות להמציא סופר גיבורים משלהן, וכך נוצרה אווירת ה"קנה קונסולה בגלל משחק אחד".

 

מסעו של ת'ייר

הנסיון הראשון,משנת 1984, לתרגם משחק תפקידים למכונת ארקייד. השתמש במקלדת במקום בג'ויסטיק.

 

מנוע משחק

שם כולל לשפת קוד,לתוכנה, אשר עומדת מאחורי המשחק, ואחראית על קביעת התצורה של המשחק,אופן תגובותיו, הכללים שבו וכו'.

נ

נולן בושנל

האיש אשר היה אחד מהתורמים הגדולים ביותר להתפתחות עולם משחקי המחשב והקונסולות, כשעומד בראש החברה אותה הקים – "אטארי" . הוא זה אשר הגה את רעיון מכונות הארקייד, ושיווק אותו לציבור.

ס

סימולציה

יצירת מציאות וירטואלית מבחינה חזותית, שמיעתית, מגע ואף ריח. הסימולציה יוצרת עבור השחקן עולם חדש, המדמה מצבים מציאותיים או דמיוניים לגמרי, בהם השחקן לא נמצא כרגע.

חומרת עזר לסימולציה מרחיבה אותה מעבר לחזותית בלבד , כמו משקפיי תלת-מימד, כפפות מגע, אוזניות.

 

סיירה ( אונליין סיסטמס ) - Sierra

חברת תוכנה אשר הוקמה ע"י בני הזוג וויליאמס.

"סיירה" היתה זו אשר החלה את ז'אנר משחקי ההרפתקאות ( קווסטים ) , וגם הראשונה אשר פיתחה את הקווסט התלת-מימדי הראשון - King's Quest.

 

ספייס וור - Space War

משחק המחשב האינטראקטיבי הראשון בעולם. נוצר באונ' MIT בשנת 1962.

ע

ערוץ F

מערכת משחקי טלויזיה אשר יצאה לשוק בשנת 1976, והראשונה שאפשרה להחליף קלטות משחק ולשחק במשחקים שונים עם אותו מכשיר.

פ

פונג

מכונת הארקייד הראשונה שזכתה להצלחה משמעותית ברחבי העולם. נבנתה ע"י חברת "אטארי" בשנת 1972, שניצלה את המומנטום של "פונג" כדי להפוך את משחקי הארקייד לשוק ענק ורווחי מאוד בשנים שבאו אח"כ.

 

פקמן

דמות צהובה וחייכנית המככבת האחד המשחקים היותר פופלריים בעולם.

יציאת פקמן לשוק המשחקים ב-1980 וההיסטריה העולמית שנוצרה סביבו, גרמה בעקיפין להיווצרות שוק מסחר בזכיונות לדמויות ממשחקי מחשב- החל מתיקים,כלים לבית וכלה בשירים וסדרות טלוויזיה.

 

פולשי החלל

משחק הארקייד הראשון של חברת "טייטו", ואחת ההצלחות ההיסטריות שלהם עד היום, כאחת החברות המובילות בעולם בתחום כתיבת ופיתוח משחקי מחשב ווידיאו.

 

פלטפורמה

שם כולל למערכות עליהן ניתן לשחק במשחקים - ארקייד,קונסולות,מכשירים זעירים,מחשב ביתי על סוגיו השונים.

 

צ

ק

קונסולות 

מכשיר חשמלי אשר ייעודו הוא הצגת משחקי מחשב/וידאו. מגיע ללא צג, ובד"כ מתחבר למסך טלויזיה. אל הקונסולה ניתן לחבר חומרת עזר, חוץ מג'ויסטיק, אשר תתרום לחווית המשחקיות – אקדח לייזר, שטיח מגע, הגה ועוד. כיום ניתן למצוא בשוק קונסלות כגון - DreamCast,PS,Xbox  ועוד.

 

קומדור

חברת חומרה, אשר ייצרה את המחשב האישי C-64, שנחשב עד היום לסוג המחשב הנמכר ביותר בהיסטוריה, עם מעל 22 מיליון מחשבים אשר נמכרו.

ר

ראלף בייר

אחד ממקימי חברת "מגנבוקס" אשר ייצרה את קונסולת משחק הטלויזיה הראשון –"אודיסיאה".

 

ריק דייר

מתכנן וממציא משחקים ידוע, אשר ייסד את חברת Advanced Microcomputer Systems, שהייתה זו אשר ייצרה את משחק הלייזרדיסק הראשון – "מאורת הדרקון".

  

ש

שבט -  Clan

כינוי לקבוצת אנשים אשר משחקים און-ליין במשחק מקוון, בד"כ רב משתתפים, והליטו להתאגד בתור קבוצה , וכך לשחק מול קבוצות אחרות, וליצור לעצמם הווי חדש ומושתף, להם ולמשחק בו הם נוהגים לשחק. 

ת

תאימות אחורנית - Backwards Compatibility

מונח זה מתייחס לגרסאות חדשות של תוכנה/חומרה, אשר מתבססות על הטכנולוגיה של הגרסא הקודמת , ולעיתים אף מאפשרת להשתמש בתקנים שהיו מתאימים לגרסא הישנה, גם בגרסא החדשה. נראה לדוגמא את SonyPlaystation2  אשר ניתן לשחק בו גם עם דיסקים שלSonyPlaystation1 .

 

 תלת מימד - 3D

יכולת גרפית של משחק, ליצור אשלייה של עומק בעולם הדו-מימדי שרואים במסך. הצגת גרפיקה ועצמים לאורך,רוחב וגובה, ומשחקי אור וצל.    בד"כ הכוונה למשחק בו ניתן לנוע ביותר ממישור אחד ( קדימה,אחורה ולצדדים ), וגם להביט מעלה ומטה. 

ישנם משחקים התומכים בתלת-מימד ע"י שימוש במשקפיים מיוחדים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 18-03-04 / 13:38  עודכן ,  13-02-04 / 18:44  נוצר ע"י זיו פישפדר  בתאריך 
 ביבלוגרפיה וקישורים - הקודם
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 2