» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שני 6 במאי 2024
ג'ויסטיקים
דף ראשי  חומרה ומשחקי מחשב  תוספים / עזרים למשחקי מחשב  ג'ויסטיקים גרסה להדפסה

ג'ויסטיקים

הג'ויסטיק נועד לתרגם את תזוזות מקל הפלסטיק , ע"י השחקן, לאותות חשמליים אותם יבין המחשב, ולפיהם יבצע פעולות על מסך המחשב. המבנה הבסיסי של הג'ויסטיק הוא המקל ( נקרא לו סטיק ), שבקצהו התחתון - בתוך הג'ויסטיק עצמו - נמצאים מעגלים חשמליים. תפקיד מעגלים אלו הוא להוביל את האותות החשמליים מהג'ויסטיק אל המחשב. כיצד זה עובד ? בג'ויסטיק אנלוגי, כשלא מזיזים את הסטיק, החומר המבודד שבתחתיתו מונע מעבר זרם חשמלי במעגל. ברגע שמזיזים את הסטיק לכיוון מסוים, נדחפת דיסקית מתכת זעירה על המעגל, ומאפשרת זרימת חשמל אל המחשב. המחשב יודע לזהות מאיזה מעגל הגיע הזרם, ולתרגם זאת לתנועה קדימה, שמאלה,ימינה או אחורה. כמובן שתזוזה באלכסון נוצרת מדחיפה של 2 דיסקיות, כך שהמחשב יזהה זאת כתנועה משולבת, לדוגמא - ימינה+קדימה. באותו אופן עובדים הכפתורים שעל הג'ויסטיק - לחיצה על אחד מהם גורמת לסגירת מעגל חשמלי. גם מערכות הפדלים למחשב ( כן, זה עדיין קיים - אך לא ידוע לנו היכן ... ), וההגה למשחקי מרוץ, עובדים באותו אופן - סגירת מעגל חשמלי, וזיהוי ע"י המחשב של המעגל שנסגר, ולאיזה כיוון של תנועה הוא מתייחס. ג'ויסטיקים הג'ויסטיק נועד לתרגם את תזוזות מקל הפלסטיק , ע"י השחקן, לאותות חשמליים אותם יבין המחשב, ולפיהם יבצע פעולות על מסך המחשב. המבנה הבסיסי של הג'ויסטיק הוא המקל ( נקרא לו סטיק ), שבקצהו התחתון - בתוך הג'ויסטיק עצמו - נמצאים מעגלים חשמליים. תפקיד מעגלים אלו הוא להוביל את האותות החשמליים מהג'ויסטיק אל המחשב. כיצד זה עובד ? בג'ויסטיק אנלוגי, כשלא מזיזים את הסטיק, החומר המבודד שבתחתיתו מונע מעבר זרם חשמלי במעגל. ברגע שמזיזים את הסטיק לכיוון מסוים, נדחפת דיסקית מתכת זעירה על המעגל, ומאפשרת זרימת חשמל אל המחשב. המחשב יודע לזהות מאיזה מעגל הגיע הזרם, ולתרגם זאת לתנועה קדימה, שמאלה,ימינה או אחורה. כמובן שתזוזה באלכסון נוצרת מדחיפה של 2 דיסקיות, כך שהמחשב יזהה זאת כתנועה משולבת, לדוגמא - ימינה+קדימה. באותו אופן עובדים הכפתורים שעל הג'ויסטיק - לחיצה על אחד מהם גורמת לסגירת מעגל חשמלי. גם מערכות הפדלים למחשב ( כן, זה עדיין קיים - אך לא ידוע לנו היכן ... ), וההגה למשחקי מרוץ, עובדים באותו אופן - סגירת מעגל חשמלי, וזיהוי ע"י המחשב של המעגל שנסגר, ולאיזה כיוון של תנועה הוא מתייחס.

 

 

 הבעיה בשיטה זו היא, שתרגום האותות אנלוגיים (חשמליים ) לדיגיטליים אינו מדויק, ופוגע בביצועי הג'ויסטיק. עוד בעיה היא העומס היחסי המופעל על המעבד, אשר צריך לדגום כל הזמן את חיבור הג'ויסטיק, ולהחליט באיזה כיוון הוא. דבר זה גוזל זמן מעבד יקר מפעולות אחרות. בעיה זו נפתרה ע"י הוספת רכיב מיוחד בג'ויסטיק עצמו, אשר תפקידו הוא לעבד את האותות החשמליים לדיגיטליים, ורק אותם לשלוח אל המחשב. כך משפרים את ביצועי הג'ויסטיק, וחוסכים בזמן מעבד. עוד פתרון לבעיה הוא שימוש בחיישנים אופטיים בתוך הג'ויסטיק - ישנו מכלול המכיל דיודות-פולטות-אור ( Light-Emitting Diodes ) אשר עם תזוזת הסטיק, פוגעות בתאים פוטואלקטריים. כשהאור פוגע בתאים אלו, הם מייצרים פולסים חשמליים, אשר מפוענחים לתזוזה של הסטיק. מגוון הג'ויסטיקים שקיים היום בשוק הוא עצום, עקב ריבוי החברות המייצרות אותם, ריבוי קונסולות המשחק, והמטרות השונות של הג'ויסטיקים - סימולטורים של טיסה, מרוצים, משחקי תלת-מימד ועוד.

 18-03-04 / 13:34  עודכן ,  27-01-04 / 21:24  נוצר ע"י שחר פורמן  בתאריך 
 תוספים / עזרים למשחקי מחשב - הקודםהבא - אקדחי לייזר 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 9