» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שבת 20 באפריל 2019
מילון מושגים
דף ראשי  מילון מושגים גרסה להדפסה

א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת

 

א

אודיו- מערכת השמע (sound) הנמצאת במחשב לתמיכה בצלילים שונים המופקים דרך המחשב. קובץ אודיו מכיל רשומות שמע (sound) אותם ניתן להפעיל כל פעם מחדש. הרשומות בקובץ האודיו נותנות אותות אשר מומרים לאותות דיגיטלים. האותות הדיגיטלים נשלחים ל"מגברים" המחוברים למחשב באמצעותם ניתן לשמוע את המוכל בקובץ.

 

אינטראקטיבי (הידודי) - תהליך המשוב שנותנת סביבת למידה מתוקשבת או תוכנה, המאפשר עבודה בהתאם להנחיות הנשלחות.

 

אינטרנט - רשת בינלאומית המחברת אלפי רשתות מחשבים. רשת כלל עולמית למידע ותקשורת של מחשבים ורשתות אליהם ניתן להגיע באמצעות כתובת דואר אלקטרוני באינטרנט. מקור השם: International Network.

 

אינטראנט - רשת פנים ארגונית המחברת בין המחשבים בארגון בלבד, או לבעלי הרשאות גישה לרשת זו.

 

אסינכרוני - לא מסונכרן, לא קורה בו זמנית, ללא התאמת זמן. תקשורת אסינכרונית בין אנשים ברשת האינטרנט נעשית למשל באמצעות דואר אלקטרוני וקבוצות דיון. סוג שונה של תקשורת הוא התקשורת הסינכרונית.

 

ד

דואר אלקטרוני (e-mail/electronic mail) - דרך להעברת מסרים ממחשב למחשב ברשת האינטרנט בתקשורת אסינכרונית. תבנית כתובת הדואר האלקטרוני היא: שם המשתמש@שם המחשב המארח. התחום בו מצוי המחשב. שם המדינה . לדוגמא: elearning@biu.ac.il.

 

דפדפן - תכנית יישומית אשר מאפשרת לצפות באופן הידודי בתוכן המוגש לגולשים ברשת האינטרנט. 2 סוגי הדפדפנים הנפוצים בקהיליית הגולשים הבינ"ל הם ה- Netscape וה- Microsoft Internet Explorer כאשר לרוב, הם תומכים בכל תצורות התוכן המוגשות לגולשים מבחינה טקסטואלית, גרפית ועוד.

 

ה

היפר מדיה (HyperMedia) - קישור בין מדיות מגוונות: תמונות, קטעי קול , קטעי וידאו וכו', זאת בנוסף להיפרטקסט בו מקושרים קטעי טקסט זה לזה.

 

היפר קישור (HyperText) - קישור בין מסמכים. טקסט המכיל קישורים (links) לטקסטים אחרים ומאפשר נווט בין הטקסטים במסמכים שונים.


הכשרה מובלת ע"י מדריך (ILT Instructor Lead Training) - שיטת הלימוד המסורתית, בה המדריך/המרצה/המנחה של התוכן הנלמד מרצים בפני כיתה באופן פרונטלי- פיסי כאשר התמיכה לקורס נעשית במפגשים פיסיים בין המנחה לתלמידים.

 

הכשרה מבוססת מחשב CBT Computer Based Training)) - היא טכנולוגיה הכוללת שיעורים הנלמדים על המחשב ומופצים בדרך כלל על תקליטורים או על דיסקטים. לומדים המשתמשים במוצרים המממשים את טכנולוגיית ה -CBT יכולים ללמוד את השיעור בקצב שלהם.

 

הכשרה מבוססת רשת (WBT Web Based Training) - היא טכנולוגיה אשר משתמשת באינטרנט ( או באינטראנט הפנים ארגוני) כמדיה הראשית שלה להעברת הלמידה. הגישה אל ההדרכה נעשית בדרך כלל דרך דפדפן רגיל דוגמת ה -Explorer או ה-Netscape. יחידות WBT מתאפיינות באופי ההידודי שלהן עם המשתמש וכוללות תוכנות מולטימדיה עשירות כגון: שימוש בווידאו, קול, תמונה, הנפשות, הדמיות וכו'.

 

הכשרה נעזרת מחשב CAI Computer Aided Instruction) ) - CAI דומה ל -CBT אבל משמשת בדרך כלל כתוספת או כהשלמה לשיטות הלימוד המסורתי. טכנולוגיות לימודיות אלו משמשות בד"כ להדרכות המועברות במעבדות מחשבים להשלים את החומר הנלמד בהרצאה ולספק תרגולים פעילים ללומדים. כלי ה -CAI היו באחת משתי צורות: תוכנות המעוצבות במיוחד המתמקדות בנושאים מסויימים (לדוגמא: למידת שפות שונות בתקליטורים), או תוכנות כלליות המשמשות  ליצירת תרגילים שנוצרו וניתנו ע"י המדריך (לדוגמא: Excel לתרגול ופתירה של בעיות חשבונאיות).

 

הכשרת ווידיאו/טלפון (VTT Video Tele Training) - טכנולוגיה הכוללת שימוש בווידיאו חי וביכולות אודיו כדי להציע למידה מרחוק או לימוד מכמה מקומות. המדריך מעביר שיעור בזמן-אמת המשודר לאחד או כמה מקומות מרוחקים, בדומה לשידור מרחוק שאנו רואים בערוצי חדשות בטלוויזיה.

 

ו 

וירטואלי - מדומה. מצוי רק בתוכנה לא במציאות הפיזית.

 

ועידה טלפונית - צורה סינכרונית של למידה מרחוק שמצריכה שכל המשתתפים בלימוד יהיו מחוברים אחד לשני ולמדריך לאורך השיעור. ועידה טלפונית מקיפה שלושה סוגים של טכנולוגיות ועידה: אודיו, מידע ווידיאו.

 

ועידת ווידאו/חוזי - משתמשת במצלמות, מסכי מולטימדיה, ותוכנות כדי ממש לצפות באנשים רחוקים בסביבה של פנים מול פנים.
ועידת ווידיאו יכולה להיות ממומשת בשתי רמות: רמה כיתתית כוללת או רמה אישית. הרמה הכיתתית של ועידת ווידאו ממומשת בדרך-כלל במוסדות גדולים שהקימו חדרים מיוחדים,  המאובזרים במצלמות מכמה זוויות של הכיתה ובמסך גדול על-מנת לראות את הצד השני, וקישורים לאתרים שנקבעו מראש המצוידים באותו ציוד למהלך השיחה. הרמה האישית היא ביצוע מהפכה לועידת הווידיאו ע"י כך שמספקת גישה ליכולות של ועידת הווידיאו ע"י שימוש במחשבים אישיים ובשיתוף של תוכנות דרך האינטרנט או דרך רשתות מקומיות.

 

ז

זמן-אמת (real-time) - בו זמנית. הזמן בו מתקשרים אנשים זה עם זה סינכרונית ברשת האינטרנט.

 

ח

חבילת לימוד (Packaging) - מעין מכולה (container) גדולה המכילה בתוכה תוכן רב. צירוף של כמה עצמי לימוד יחד לצורך איחודם ליחידת לימוד גדולה בעלת מאגר מידע עצום.

לדוגמה: משתמש קצה המחובר למערכת LMS בארגון מחפש מידע בנושא מסויים. מערכת ה- LMS טוענת את המידע הרלבנטי ליחידת לימוד אשר בנויה מפריטי למידה שונים הקשורים לאותו מידע שהמשתמש הזמין. למשל, המשתמש מחפש מידע בעניין בנושא למידה מרחוק באמצעות מחשבי כף יד. במקרה זה מערכת ה- LMS תטען את פריטי הלימוד בהם קיימים טקסטים על מחשבי כף יד, על למידה מרחוק במערכות הפעלה של מחשבי כף יד ופריט לימוד נוסף המכיל אתרים ברשת הקשורים לנושא הנ"ל. הפריטים הללו יטענו ליחידת לימוד אחת שלמשתמש תיהיה גישה אליה.

 

חינוך מסורתי - שיטת החינוך הראשונה הקיימת מזה מאות שנים והיא ריכוז כל התלמידים במקום אחד, ולשם להזמין את המרצה להעביר את תורתו.

 

ל

לוח הודעות אלקטרוני (BBS Bulletin Board System) - תוכנת תקשורת המאפשרת קריאת הודעות. בעשור הקודם הייתה נפוצה ככלי לקבוצות דיון וצ'אט ולעיתים אפשרה יציאה לאינטרנט.

 

לוח לבן (WhiteBoard) - המונח "לוח-לבן" בהיבטו האלקטרוני, מייצג כלי נוסף הניתן ליישום טכנולוגיית הלמידה מרחוק באמצעותו ניתן לערוך מצגות ולעשות בו שימוש בועידות ווידיאו (videoconferencing).ה -whiteboard מיוחס בד"כ ל -3 קטגוריות:

  • לוח אלקטרוני פשוט אשר ניתן לסרוק את המידע או התוכן שמצוי בו ולהדפיסו.
  • לוחות אלקטרוניים שבאמצעותם ניתן להעביר אינפורמציה בתצורה דיגיטלית באמצעות קבצים, דרך רשת אליה מחוברים מספר בלתי מוגבל של מחשבים.
  • לוחות הידודיים, שהנם יקרים ומתוחכמים, שמהווים מעין מסך שכל נגיעה בו יוצרת סינכרון למחשבים המחוברים ברשת לאותו הלוח. בצורה זו, משתמש הקצה יכול ליצור הידודיות עם התוכן שמועבר אליו, לבקר באתרים שונים ברשת במקביל.

לימוד בקצב עצמי (Self Paced Learning) - מהלך השיעור הסינכרוני יכול המדריך המרוחק לשלוח/להפעיל את התלמיד ללמוד באופן עצמאי (Self Paced Learning ) ולאחר שעה או שעתיים של למידה עצמאית יכול התלמיד לחזור וללמוד בהידודיות מלאה מול המדריך במסגרת הנקראת כיתה ווירטואלית.

 

מ

מידע-על (Meta Data) - מאפשר גישה למידע מסויים אשר המשתמש דורש. ב -Meta Data יש מידע על המידע ולמעשה,  זוהי צורת "תיוג" שבה נעשה שימוש על מנת לתאר מה כולל פריט הלימוד אשר קיים במערכת. ה -Meta Data כולל מידע על התוכן הלימודי, כגון: כמה זמן נדרש על-מנת לסיים את פריט הלימוד, שפת פריט הלימוד ודרישות הקדם ( Prerequisite) הנדרשות על מנת לעבוד עם פריט הלימוד. ה -Meta Data עשוי להגדיר גם את רמת הנגישות אל פריט הלימוד בהתאם לרגישות החומר (לדוגמה, לעובדי הארגון תהיה גישה לפריט לימוד מסוים וללקוחות לא). ה- Meta Data מכיל למעשה, מיגע פדגוגי על המידע – פריטי הלימוד.

 

מקוון (online) - מחובר לרשת האינטרנט, מגיב אליה באופן סינכרוני, למשל במהלך צ'אט בניגוד ללא מקוון offline.

 

ס

סינכרוני - מסונכרן, קורה בזמן-אמת, בו זמנית, עם התאמת זמן. תקשורת סינכרונית בין אנשים ברשת האינטרנט, הנעשית למשל באמצעות שיחות ועידה, צ'אט.

 

ע

עצמי לימוד (Learning Objects) - עצמי לימוד. תפישת עולם חשובה מאד בתחום הלמידה מרחוק שמשמעותה היא, פיזור התוכן לפיסות מידע קטנות, כאשר ניתן מחד לעשות שימוש בכל פיסה, כישות עצמאית, המנוהלת ע"י תחומי למידה שונים, ומנגד ניתן לאחד כמה פיסות ליחידת לימוד גדולה (packaging). פריטי הלימוד בדר"כ מתויגים ע"י מעטפת המכונה "מידע על" (Meta Data).

 

פ

פלטפורמה - בהיבט המחשובי שלה, פלטפורמה הנה מערכת מיחשוב באמצעותה התוכניות השונות שברצונו של המשתמש להפעיל רצות. במחשבים אישיים אנו מכירים את Windows ו- Mac, UNIX ועוד. במחשבים ושרתים גדולים, המפעילים ארגונים שלמים אנו מכירים את IBM ועוד. הפלטפורמה מכילה את מערכת ההפעלה, מנהלת את הפעולות אותה מבצעת מערכת ההפעלה בעזרת המעבד, את החומרה השונה ועוד.

 

פנים אל פנים - (F2F Face to Face) - בלמידה מרחוק, בד"כ מייחסים מונח זה לגישה הסינכרונית.

 

 

צ

ציאט - שיחה. תוכנה המהווה פלטפורמה לתקשורת סינכרונית בין אנשים ברשת האינטרנט. השיחה הסינכרונית עצמה מכונה אף היא צ'אט. דוגמא לתוכנות צ'אט: IRC,ICQ. המונח הוטמע בקרב המשתמשים ברשת אשר נוהגים לשוחח דרך חדרי שיחה וירטואלים ברשת או באמצעות שליחת הודעות טקסט אחד לשני בין פלטפורמות שונות ועוד.

 

ק

קבוצות דיון - קבוצות הדיון הוקמו עוד בתחילת דרכה של הרשת במטרה ליצור תקשורת בין משתתפים רבים.
קבוצות הדיון הן אזורי דיון אלקטרונים פתוחים למשתתפים רבים. כל קבוצת דיון היא מעין תיבת דואר אלקטרוני פתוחה למשתמשים רבים,כל קבוצת דיון עוסקת בנושא מסוים (לעיתים קרובות בתתי נושאים אחדים). בקבוצות דיון משתתפים אנשים רבים, אם כדי לעיין בהודעות המצויות ברשת, או כדי לשאול שאלות בנושא בו עוסקת הקבוצה, או כדי לענות לשאלותיהם של חברים מהקבוצה.

 

קורס בהתכתבות - מיקום המרצה והתלמיד אינם  רלבנטים צורך העברת התכנים ללומדים. לדוגמה: התלמיד מקבל בדואר את החומר בתצורת חוברת ופעמיים בשנה שולח למרצה עבודות ומקבל עליהן משוב ובסוף השנה מתקיימת בחינה על החומר.

 

ר

רוחב פס - רוחב פס הוא למעשה רוחב נתיב תקשורת למחשב המחובר לרשת, כמו שככל שכביש עירוני רחב יותר עוברים יותר מכוניות כך רוחב פס תקשורת. בארץ מקובל להשתמש במינוח אינטרנט מהיר המסופק ע"י חברות הכבלים או שירות ADSL.

 

ש

שיחת ועידה - תוכנה המאפשרת שיחה רבת משתתפים בזמן-אמת (בו זמנית). ועידות חוזי Video Conferencing הן שיחות ועידה פנים אל פנים באמצעות ווידיאו.

 

ת

תקליטור - (CD-ROM Compact Disc, read-only-memory) - מדיה מגנטית שבאמצעותה ניתן לאחסן מידע ממוחשב בפורמטים שונים: טקסט, גרפי, ווידיאו, אודיו ועוד.

 16-12-03 / 03:38  עודכן ,  16-12-03 / 03:37  נוצר ע"י מתן ברנע  בתאריך 
 מבחן - הקודםהבא - שאלות ותשובות 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 3