» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום חמישי 17 באוקטובר 2019
תקינה למערכות למידה מרחוק וסקירת גופי תקינה
דף ראשי  יישומי טכנולוגיות  תקינה למערכות למידה מרחוק וסקירת גופי תקינה גרסה להדפסה

תקינה למערכות ניהול ממוחשבות

הצמיחה המהירה של מערכות לימוד ממוחשבות יצרה מכלול של תקליטורים ומערכות מבוססות אינטרנט ואינטראנט, שאינן מסוגלות להחליף ביניהן תכנים או נתונים. מצב שכזה הוא בלתי נסבל. גופים בינלאומיים מנסים לשנות את המצב במטרה ליצור אינטגרציה קלה בין מערכות ההדרכה השונות ללא תלות במקור המפתח ועל מנת לאפשר שדרוג מערכות. לדוגמה, עובד חדש בחברת טכנולוגיה רוכש את הידע הראשוני הדרוש לו כחלק מתהליך הקליטה באמצעות סדרה של קורסים ממוחשבים. כעת נניח, שבמסלול ההכשרה העיקרי הוא אצור לרכוש שלושה קורסים: אחד בנושא טכנולוגי שפותח על-ידי ספק A, קורס שני בנושא ניהול עובדים שפותח על-ידי ספק B וקורס שלישי המקנה מיומנויות שימוש במערכת ניהול רכש של החברה שפותח באופן עצמאי על-ידי מחלקת ההדרכה של החברה. הממונה על קליטת העובד, אמור להגדיר את מסלול ההכשרה של העובד החדש, לעקוב אחר הצטרפות העובד לקורסים, התוצאות המסופקות מכל אחד משלושת הקורסים ולבסוף להזין ידנית את התוצאות. פעולה זו יקרה ובזבזנית במיוחד כשמדובר בקליטה נרחבת של עובדים חדשים.

בחלק גדול מארגוני הטכנולוגיה קיימת מערכת הכשרה מאורגנת ומסודרת העושה שימוש במערכת ניהול הדרכה, LMS, המבצעת באופן אוטומטי את התהליך המתואר לעיל. מאחר ואחת המשימות העיקריות של המערכת היא מעקב אחר תוצאות התלמיד בקורסים השונים, ללא תלות במקור המפתח, על מערכת ה –LMS להיות מסוגלת "לדבר" עם כל אחת ממערכות הקורסים הממוחשבים ולאסוף ממנה את המידע הנדרש. והשאלה הנשאלת: האם מערכות מסוגים שונים תוכלנה להעביר מידע מסוג זה אל מערכת LMS אחת? התשובה לכך נעוצה ב"תקינה". תקינה תיצור בסופו של דבר סביבה בה יוכלו ארגון או חברה לעקוב באופן אוטומטי אחר הידע הקיים של העובד ולהציע לו את ההדרכה הנדרשת לו בתחומים שבהם חסר לו הידע. בנוסף הארגון יוכל לשלב תחת מערכת ניהול מרכזית אחת יחידות הדרכה ממוחשבות מספקים שונים, כך שתכנים ותוצאות יזרמו באופן שקוף בין יחידות הלימוד לבין מערכות הניהול.

מספר גופים בינלאומיים לוקחים חלק פעיל בקביעת התקן שייושם הלכה למעשה בשוק הלמידה הממוחשבת וסקירתם מובאת בהמשך עמוד זה.

 

 
    ADL  
 
 

כצרכן של מערכות CBT ו –WBT פיתח משרד ההגנה האמריקני יחד עם סוכנויות ממשלתיות רבות, מוסדות אקדמאיים וחברות בינלאומיות ספציפיקציות למערכות הדרכה ממוחשבות, שיאפשרו יכולת פעולה הדדית בין הסוכנויות השונות של הממשלה. המיזם נקרא כאמור, ADL. ההתקן שפיתח המיזם ידוע בשמו SCORM. מטרתו של התקן זה היא לאפשר למפתחי מערכות הדרכה ממוחשבות להוסיף, לגרוע או לשנות מידע באופן פשוט ונוח. בסיסי נתונים של מערכות כגון: LMS, מאפשרים למנהלי ההדרכה לנהל, לבחון ולעקוב אחר המודרך דרך האינטרנט. בנוסף, מקנה ה –SCORM למערכות מסוג  LMS את היכולת להחליף מידע בין יחידות ההדרכה השונות ללא תלות בספק שפיתח את היחידה, כל זאת בתנאי שהספקים השונים יספקו מערכות התומכות בהתקן.

 

 במצגת זו ניתן להצביע על פריט מסוים ולקבל הסבר על תפקידו בתרשים. יחידת לימוד, ייתכן שתהיה בנויה ממספר עצמי למידה המסודרים במבנה מסוים, כאשר מערכת ה -LMS מקבלת מעין "מדריך" המסביר את הלוגיקה שבין העצמים וסדר תפעולם, כך שהיא מעבירה למשתמש בכל פעם, עפ"י דרישותיו, את עצם הלימוד הרלבטי לשימוש.

 

   AICC

 

 

 

אחד הגופים הראשונים שפעלו להשגת הסטנדרטיזציה היה ה -AICC Aviation Industry CBT Committee, אשר סקרו את צורכי ה –CBT של חברות התעופה האמריקאיות. מטרתו העיקרית היתה להקל על חברות התעופה לרכוש מערכת ניהול אחת, שבה ישולבו מערכות CBT שונות, שסופקו לה על-ידי חברות מטוסים שונות כגון: בואינג, איירבוס וכדומה. מאז ועד היום פיתחו עשרה קבצי הנחיות והמלצות המשרתים את מפתחי מערכות ההדרכה הממוחשבות. הנחיה אחת לדוגמה, אפשרה למערכות CBT שונות, בתצורת רשת (כלומר, מערכות בהן התוכן מותקן במחשב שרת ו"המשיכה" של התוכן נעשית ממחשב המשתמש) מספקים שונים, להחליף ביניהן מידע. עם התפתחות עולם האינטרנט, עודכנה ההנחיה לצורכי מערכות WBT – מערכות הדרכה ממוחשבות הפועלות בסביבת אינטרנט.

 

 
   IEEE

 

 

 

גוף נוסף הפועל בדרך ליצירת תקינה הנו ארגון ה –IEEE כמכון לאלקטרוניקה ומהנדסי אלקטרוניקה. המתכנן ליצור סטנדרטים בינלאומיים והמלצות מעשיות לכלים, טכנולוגיות ומתודות לעיצוב של מערכות למידה ממוחשבות. פיתוח התקן נעשה במקביל לפיתוח פרויקטים מעשיים בתחום ה –WBT ויישום הלקחים המתקבלים כתקני פיתוח. גוף זה מבדיל את עצמו מארגונים , כגון: AICC ו –ADL, בכך שהוא מתחייב לשמש כארגון תקינה המעדכן את התקנים במקביל לשינויים המתרחשים הן בטכנולוגיות והן במתודולוגיות. בניגוד לועדות התקינה המתכנסות אחת לתקופה ומקבלות החלטות לעדכונים או שינויים, פועל ארגון ה –IEEE בצורה רציפה במהלך כל השנה.

 

 
   IMS
 
 

ה -IMS היא איחוד גלובלי בינלאומי  הממומן על-ידי חברות שנתית של למעלה מ -50 חברים. חברים אלו הנם בעלי רקעים שונים מקהילית הלמידה מרחוק הבינלאומית. הרקעים השונים הם: תוכנה וחומרה, אנשי חינוך, עובדי ממשלה במדינות שונות בעולם, מומחי תוכן, מולטימדיה ועוד. ההרכב הנ"ל מאפשר סביבת דיון ניטרלית בין חברי האיחוד, כשכל אחד נותן את זווית הראיה העסקית/חינוכית שלו ובכך מאפשרת יצירתם של תקנים שונים אשר יהיו שימושיים לכל גוף או ארגון בתחום כלשהו.
בעבר IMS פרסמה תקנים/מודלים מבוססי מידע בעיקר, כגון: באילו יישומים יועברו לתלמיד סיביות מידע שהוקלטו מראש על-ידי מנחה הקורס או באילו מערכות יועברו סיביות מידע שכאלו לתלמיד (אודיו וכדומה). כיום, מפיצה IMS תקנים/מודלים המגדירים באמצעות אילו יישומים בנקודות שונות ברשת יפעלו בזמן הפעלת רכיב זה או אחר. לדוגמה: כפתור חיפוש ברשת ישלח דרישת שאילתה לעצם למידה ואותו עצם יאתר את "פיסת" המידע השימושית ביותר עד כה המופיעה תחת הקטגוריה הנבחרת. 

 

 

  מצגת בה ניתן למצוא תרשימים המתארים את הצורך בתקנים במערכות למידה מרחוק. מומלץ לעבור ישירות לשקופית מספר 11.

 22-01-04 / 09:42  עודכן ,  13-12-03 / 19:11  נוצר ע"י אראלי בקר  בתאריך 
 יישומי מולטימדיה - הקודםהבא - SCORM (עצמי למידה) 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 1