» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שלישי 23 באפריל 2024
WBT
דף ראשי  טכנולוגיות  סקירה השוואתית  WBT גרסה להדפסה

WBT

יתרונות הלומדים
  • רוב דפדפני הרשת המאפשרים לראות קורסי WBT זמינים חינם באינטרנט. ההוצאה היחידה ללומד היא תוכנות אחרות שיש בהם צורך על-מנת להגיע לחומר הלימודי (לדוגמא: Microsoft Word כדי שתהיה גישה לקובצי Word).
  • לומדים אשר אחרת לא יוכלו להגיע לשיעור, מכיוון שהוא נלמד במקום שהם לא יכולים להגיע אליו. בגלל שהאינטרנט הוא השידרה לתקשורת ולקורסים ב-WBT, למידה מבוזרת אמיתית יכולה להתבצע.
  • כשלומדים מחליטים לקחת שיעור ברשת, הם יכולים לעבוד בקצב שלהם ובזמן הנוח להם, והם מרגישים נוח לעשות כך.
  • לומדים מרגישים שיש להם שליטה על סביבת הלימוד שלהם ושהם יכולים לעבוד בקצב שלהם על חלק מהחומר. בגלל שהיפר-טקסט מעודד את הלומדים לחקור במקום רק לקרוא את החומר, הלומדים מעודדים להשתתף בלימוד שלהם. ומהסיבות שנימנו בסעיף זה, החוויה הלימודית של הלומד משתפרת.
  • בגלל שקורסי WBT משתמשים בדפדפן כמנשק העיקרי שלהם בין הלומד והחומר הלימודי, קורסים אלו הם קלים לשימוש. מכיוון שכיום שיטוט/ גלישה ברשת מוכרת למספר משתמשים גדול מאוד, מדריכים יכולים להניח שהמנשק הגרפי הקל לשימוש לא מצריך לימוד מוקדם רב לפני שהלומדים יכולים להשתמש בו.
  • בגלל האופי הדינמי של סביבת הרשת, מדריכים יכולים לעדכן בקלות את השיעור כנדרש. שינוי בחברה או במוסד יכולים להשתקף דרך הקורסים, ומציעים ללומד את החומר הלימודי המעודכן ביותר שיכולים לתת בנקודת זמן נתונה.
  • ללומדים שלוקחים קורסי WBT (שהיא כמובן בסביבת רשת) שמשתמשת בכלי תקשורת יהיו יותר הזדמנויות לתקשר עם המדריך מבכול טכנולוגיית לימוד-מרחוק אחרת. ההזדמנות לא מוצעת, לדוגמא, בקלטות ווידיאו,CBT , וכמה צורות של טכנולוגיית ה-VTT. מכיוון שטכנולוגיה מבוססת רשת היא לא אותו דבר כמו פגישה פנים מול פנים, הלומדים יכולים להתגבר על כמה מכשולים בלימוד שלהם ע"י יצירת קשר עם המדריך כשרוצים.
  • תקשורת בין הלומדים משפרת את תהליך הלמידה. WBT לעיתים קרובות מאפשרת תקשורת בין יחידים, סינכרונית או אסינכרונית, עם הלומדים בקורס, כדי לחלוק מידע או כדי לעזור אחד לשני לפתור בעיות.
  • כלי התקשורת בסביבת WBT הם לא יקרים, קלים לשימוש, ודי קלים לפיתוח. חלק מהחבילות מוצעות באינטרנט כתוכנות חינם ויכולות להיות משולבות מבלי תכנות רציני בדפי רשת קיימים.
יתרונות המדריך
  • בגלל שכל החומר שמעבירים הלומדים דרך האינטרנט הוא דיגיטלי, הרבה יותר קל למדריך להתמודד עם עבודת הלומדים, במיוחד כשזהו הזמן לבצע הערכה על ביצועיהם. כל מי שהיה מעורב בנתינת ציונים לחיבורים של לומדים, לדוגמא, יודע שלקרוא כתב יד לא קריא הוא משימה לא קלה.
  • WBT מאפשר למדריך להכין את חומר השיעור בשימוש בפלטפורמה הרגילה והמועדפת עליהם. ברגע שהקורס מפורסם ברשת, החומר נגיש לכלל הלומדים עצמאית מפלטפורמות החומרה והתוכנה שלהם. זה בניגוד לדוגמא ל-CBT בו החומר צריך להיות מוכן בנפרד בשביל סביבת שני המחשבים האישיים הנפוצים(פלטפורמת חומרה).
  • השימוש הקל במנשק רשת גרפי משמעו שהמדריך צריך לבזבז פחות זמן בהוראות שימוש ולכן, יכול לבזבז יותר זמן על התוכן.
  • אחד היתרונות הגדולים ביותר בסיפוק חומר לימודי ברשת הוא בכך שהחומר יכול להשתנות במהירות ובקלות כשצריך. התוכן של הקורס, לכן, הוא בסיכון פחות להפוך ללא רלוונטי.
  • מידע נוסף חוץ מהחומר לשיעור יכול להיכלל בקלות באתרי הרשת מבלי לערבב את המסך, כך שהוא לא יגרום לבלבול בינו לבין חומר הלימוד. חומר עיוני יכול להיות מקושר לאתר בקישורים לאתרים אחרים.
  • מדריכים המעצבים ומממשים קורסים ברשת יכולים ליצור ולארגן את החומר במודולים, כך שהם או מדריכים אחרים יוכלו להשתמש בחלק מהמודולים במקומות אחרים.
  • מדריכים הרוצים להוסיף מידע לקורס הקיים כבר ברשת יכולים לעשות זאת בקלות. מודולים וקישורים חדשים יכולים להתווסף כשצריך ללא כל קושי.
  • כמו שהלומדים נהנים מיכולות התקשורת עם המדריך שלהם, המדריך יכול ליהנות מערוצי התקשורת עם הלומדים, כך שמשיגים משוב על תוכן הקורס ועל הצגתו, וע"י כך מגיעים למקסימום יעילות לימוד מושגת.
יתרונות המוסד
  • למוסדות כבר יש תשתית של אינטרנט או אינטראנט למטרות שיווקיות אחרות. WBT יכולה פשוט לקחת כיתרון את התשתית הקיימת הזו להעברת וקבלת ידע ומידע.
  • טכנולוגיות WBT מאפשרות למוסדות להגדיל את שוק הלומדים שאליו הם יכולים להגיע ע"י כך שכוללים את הלומדים שאחרת לא היו לומדים בקורסים אלו בגלל מגבלות גיאוגרפיות. WBT גם מאפשר למוסדות להציע קורסים ללומדים שמפוזרים מבחינה גיאוגרפית בלי להשקיע בתשתית כמו שהייתה דרושה ל-VTT.
  • עוד שוק שאליו יכולים להגיע המוסדות בשימוש ב-WBT הוא לומדים יחידים שאחרת לא היו לומדים בגלל מגבלות זמן.
  • בדיוק כמו שזה יתרון למדריכים שיש להם פלטפורמה עצמאית כשהם מעצבים את הקורסים, כך למוסדות לא צריכים לדאוג לסיפוק סוגים שונים של מעבדות מחשבים ללומדים, אם החומר מבוסס רשת. לדוגמא, אין צורך שיהיה רק עמדות מבוססות UNIX או עמדות מבוססות WINDOWS אם החומר נגיש ברשת.
  • בניגוד ל-CBT, שימוש בקורסי WBT מאפשר למוסדות מעקב מרכזי אחרי הביצועים והתוצאות של הלומדים.
  • זה קל למוסדות, ברגע שהם כבר מימשו כמה קורסים מבוססי רשת, להגדיל את מספר ומגוון הקורסים שלהם ברשת. ברגע שכמה קורסים הוצעו, התשתית כבר במקום וידע הפיתוח והמימוש כבר בתוך המוסדות.
חסרונות הלומדים
  • לומדים שחייבים להשתמש באינטרנט כדי להשתתף בשיעור תלויים בספק האינטרנט בשביל ביצועי הרשת. במקרה של בעיות עם ספק מסוים, הלומד יכול למצוא את עצמו במצב של חוסר יכולת להשתתף בשיעור.
  • הרבה לומדים המתחברים לאינטרנט מבתיהם לשיעורים מבוססי רשת משתמשים בדרך כלל בחבורים עם מהירות נמוכה. עם זאת, הם גם נדרשים להישאר מחוברים לזמן ארוך. אם יש מספר רב של קבצים להוריד, או אפילו מספר קטן של קבצים גדולים להוריד, זה נעשה בעייתי. כל גרפיקה גדולה תצריך זמן הורדה גדול כשמשתמשים במודם, ולעיתים קרובות לא ניתן להשתמש במחשב בזמן זה לביצוע דברים אחרים. כתחלופה, מדריכים יכולים להציע את התוכנה שצריך על דיסקים על קיבולת גבוהה, אבל זה מצריך שיהיה ללומדים התקנים מיוחדים על המחשב שלהם.
  • גם המדריכים וגם הלומדים מגדילים את הסיכון לקבלת ווירוסים כשהם מתחילים להחליף קבצים ברשת.
  • ללומדים חייבת להיות גישה למחשב אישי שיש עליו לפחות דפדפן רשת מותקן (בתוספת לכל שאר התוכנות המינימליות הדרושות), וגם יכולות תקשורת (הכוללות רכיבי חומרה ותוכנה גם יחד).
  • לומדים שחייבים להתחבר לאינטרנט חייבים שיהיו להם כלי גישה לאינטרנט. לומדים במוסדות גדולים בדרך כלל מקבלים גישה לדוא"ל או לאינטרנט חינם או בעלות נמוכה יחסית. עובדים בחברות גדולות יכולים להשתמש במחשב המשרדי שלהם בשביל WBT או במקרים מסוימים, יכולה להיות להם גישה חופשית לשרתי החברה מהבית. כל האחרים חייבים לרכוש חיבור לאינטרנט מספק שירות אינטרנט.
  • אחת הבעיות הגדולות של חומר מבוסס רשת בכלליות הוא חוסר השליטה על איכות המידע המוצע. אותו דבר יכול להיאמר על חומר לימודי ברשת, שלו אין תקן איכות אחיד. מידע שגוי יכול לעיתים קרובות להיכלל בדפי רשת שנראים "רשמיים". כשיש קישורים מאתר מסוים לאתרים אחרים, אין שום ערובה לכך שהחומר יהיה מדויק ועדכני מכיוון שרוב החומר ברשת לא מאומת בשום דרך ונוצר ע"י כל מי שרוצה להקים דף רשת.
  • מאחר והמדריך והלומדים מחליפים כמות גדולה של מידע ברשת, ומכיוון שחלק מהמידע שנמצא ברשת הוא פרטי, יש כמה דאגות בנושא הפרטיות שיכולת להיות ללומדים (אפילו כשמשתמשים באתר במאפייני אבטחה). לדוגמא: בודקי ציונים לעיתים קרובות מציגים את ציוני הלומדים בהתבסס על תעודת זהות או סיסמא. אם ללומד יש גישה לרשימת הסיסמאות, יש כאן אפשרות לדעת את הציונים של כל הלומדים האחרים. בדומה לכך, אבטחת מידע היא תמיד עניין לדאגה כשמדובר על החלפת מידע ברשתות ציבוריות. לדוגמא, אם קורס מספק הכשרה לעובדים על מאפייני המוסד שיכולים לתת יתרון תחרותי בטווח הקצר, יש סיכון גובר של פריצה אם המידע הוא הנושא של הקורס והוא נכלל בחומר.
  • לומדים שמשתמשים במחשבים הביתיים שלהם לגשת לקורסי WBT חייבים לרכוש מחשבים חזקים וטובים שיש להם יכולות מולטימדיה ומסכים בעלי הפרדה גבוהה. בנוסף, אם לומד עובד מהבית על קורסים אלו, ולכן חייב להישאר מחובר לרשת לזמן רב, הוא צריך שיהיה לו קו טלפון נוסף בבית, דבר המוסיף לעלויות האישיות שלהם. לבסוף, מדפסת היא כמעט הכרחית בעבודה על שעורים מבוססי רשת.
  • למדריך אין שום שליטה על סביבות הלימוד בהם לומדים האנשים שלוקחים קורס. סביבות בית, לדוגמא, יכולות להיות לא מתאימות ללמידה בגלל שהלומד חייב לטפל בילד תוך כדי הלימוד, או שאין מקום שקט ללומד, בדומה ל-CBT.
  • כשגולשים ברשת, אנשים יכולים ללכת לאיבוד בדפים שעוצבו בצורה לא טובה. בהנחה שקורס של WBT עוצב כהלכה, כלי השיטוט ומבנה האתר ימנעו מזה לקרות. עם זאת, הלומד אחראי לזכור היכן עצר כשעבד על שיעור או מסמך מסוים. מעט מאוד מערכות קורסים מבוססות רשת, עוצבו כדי לזכור את התקדמות הלומד בקורס, בניגוד למערכות CBT ששם זהו מאפיין נורמלי לזכור היכן הלומד עבד בפעם האחרונה, במיוחד למערכות שמשתמשות במבנה הצגתי סדרתי או מידרגי.
  • לתקשורת אלקטרונית יש יתרונות משמעותיים ומשתמשים בה רבות בחיי היום-יום לפונקציות אישיות ועסקיות. לומדים ומדריכים כולם מושפעים מהדלות היחסית של כלי התקשורת האלקטרונית. לדוגמא, האם המדריך יהיה יעיל בהסבר של בעיה מסוימת מסובכת דרך אמצעים אלקטרוניים בלבד? נושא נוסף בשימוש בדוא"ל כאמצעי לתקשורת הוא שהודעות הקשורות לקורס יכולות להתבלבל עם כל ההודעות האישיות בתא הדואר של הלומד. לכן, בזמנים שבהם צריך זמן תגובה מהיר, הדואר שנאבד בגלל תאי-דואר מלאים לא יענה.
חסרונות המדריך
  • תלות בספקי האינטרנט (כמפורט בסעיף הראשון של חסרונות הלומדים).
  • בגלל שכמה מרכיבים כלולים בקורסי WBT, ובגלל שהתקשורת תצטרך להיות כלולה בקורס, המדריך צריך להתאמץ לתאם בין כל המרכיבים, מה שלא קיים בשעורים מסורתיים בכיתה או ב-CBT.
  • חומר לשימוש ברשת חייב להיות מומר לפורמט דיגיטלי. לדוגמא, כמה נושאים שהיו מדברים עליהם מילולית בכיתה עכשיו צריכים או להיות מוקלטים (אודיו) או להקליד אותם כך שיוכלו להיות מועברים ללומדים. אותו דבר נכון לגבי תרשימים שלעיתים קרובות מצוירים ביד, שחייבים לצייר אותם מחדש עם כלי מחשב, או לסרוק אותם כמרכיב תמונה (אבל אז קשה לשנות אותם). המדריך צריך להשקיע המון זמן בהמרות אלו של החומר.
  • מדריכים גם הם בסיכון גדול יותר לקבלת ווירוס כשמחליפים קבצים עם הלומדים באינטרנט.
  • מדריכים המפתחים את החומר מבוסס הרשת שלהם בעצמם יכולים לסמוך על מגוון של כלים קלי שימוש (לדוגמא : FrontPage של Microsoft ). עם זאת, חלק מהידע הבסיסי של HTML יכול להיות הכרחי כדי לתקן בעיות בחלק מהחומר.
  • מדריכים שלא רוצים להפוך למומחים בפיתוח ברשת חייבים להסתמך על עזרה או תמיכה של אנשים או מתכנתים שמוקצים במיוחד כדי לפתח קורסי WBT. המדריכים מסתכנים בלהיות תלויים באנשים אלו לשינויים, עדכונים או פתירת בעיות.
  • מדריכים משתמשים בחומר מכמה מקורות להרצאות המסורתיות שלהם בדרך כלל משתמשים בטבלה מספר אחד, בציטוט מספר שני ובתרשים מספר אחר. כשחומר זה הופך דיגיטלי ומאוגד ביחד ברשת המדריך צריך לשים לב יותר אפילו לא לפגוע בשום זכויות יוצרים.
  • מדריכים נתקלים באותן בעיות של הלומדים בנוגע לתקשורת אלקטרונית. חלק מהם קשורים בדלות של המדיה, הדואר האלקטרוני המלא ובעיות בזמן התגובה כשצריך תשובות מהר.
  • בקורס רשת אמיתי, הלומדים מגישים את עבודותיהם בצורה אלקטרונית. הבעיה היא לדעת האם אותו אדם שהגיש את העבודה או שעשה את הבחינה הוא אותו אדם שנרשם לקורס. זה נושא חשוב רק בקורסים בהם צריך לתת הערכה ללומדים.
חסרונות המוסדות
  • בעוד הלומדים והמדריכים עלולים להתאכזב מביצועי ספק האינטרנט שלהם, גם המוסדות תלויים בספקים אלו על-מנת להבטיח שהקורסים יכולים להיות מוצעים בזמן-אמת ללומדים.
  • חיבורים מהירים נדרשים בין המוסדות לבין נותני שירותי הרשת שלהם. בנוסף לכך, צריכים להיות במוסדות מודמים מהירים שיאפשרו ללומדים להתחבר לשרתי המוסדות. חיבורים אלו יכולים להיות יקרים למימוש ולהפעלה.
  • מוסדות שמוכנים להציע כמה רמות בשימוש בלימוד מרחוק צריכים תמיכה יציבה ותשתית מנהלית. זה כולל הבטחה שמנגנוני גיבויים קיימים וזמינים, ושאחזקה יום-יומית מתבצעת על בסיס קבוע שלא תפריע ללומדים ולמדריך, ושאנשים בעלי ידע זמינים בזמנים המתאימים לספק תמיכה טכנית ללומדים ולמדריך. אם קורסי רשת מוצעים בכל זמן ובכל מקום, מתי זה הזמן המתאים לתחזוקה? סטודנטים לעיתים קרובות לומדים כל הלילה לפני מבחן או עבודה חשובה שצריכים להגיש, אז מה קורה בבעיות רשת או שרת באותו ערב קריטי? האם יהיה כוח-אדם תומך זמין ב-2:00 לפנות בוקר לפתור בעיות טכניות או בעיות מנהליות?

 

כאמור, יש הרבה כוח-אדם לפיתוח, אחזקה ותמיכה בתשתית הטכנולוגית הזו. יש גם עלויות רשת גבוהות לתמיכה בקורסי WBT.

 22-01-04 / 09:09  עודכן ,  16-11-03 / 19:04  נוצר ע"י מתן ברנע  בתאריך 
 CAI - הקודםהבא - Teleconference 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 2