» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום ראשון 1 בדצמבר 2024
עצמי לימוד (Learning Objects)
דף ראשי  טכנולוגיות  טכנולוגיות  עצמי לימוד (Learning Objects) גרסה להדפסה

עצמי לימוד (Learning Objects)

 

הגדרה

"עצם לימוד" או במונח המקצועי "Learning Object", היא פיסת לימוד עצמאית הכוללת תוכן והערכה. עצם לימוד צריך למלא אחר מטרה לימודית אשר הוגדרה מראש. עצם לימוד מתויג בדרך-כלל עפ"י מידע-על ((Meta-Data.

כיום, מערכות למידה מרחוק מתקדמות, מבוססות על מסדי נתונים אשר מכילים את עצמי הלמידה. על-מנת ליצור גישה לעצמי הלימוד ולאתרם בקלות, נעזרים בקטלוג, שמהווה מעין מפה/מילון-מפתח לעצמי הלמידה במסד הנתונים. יתר על-כן, מאחר והקטלוג מכיל פרטים מדויקים על תוכן העצמים, הוא בוחר בצורה חכמה את העצם הרצוי.

מספר יתרונות לשימוש בעצמי הלמידה:

  • עצמי הלמידה נבדלים האחד מהשני. דהיינו, קל מאד לשנות או לעדכן עצמי למידה מבלי לשנות את כל התוכן המצוי במערכת.
  • המדריך יכול לעשות שימוש בעצם לימוד אחד במערכות ובשיעורים שונים.
  • אמנם עצמי הלמידה נבדלים האחד מהשני, אך לא מנותקים האחד מהשני. כלומר, ניתן להגיע לעצם לימוד מסוים דרך עצמי לימוד אחרים המקושרים אליו.
  • מאחר והקטלוג (מידע-על) מאפשר קיטלוג מיטבי של עצמי הלימוד, השימוש בעצמי הלימוד שקוף למשתמש. כלומר, המשתמש בעל גישה ישירה ומהירה לכל פיסת מידע שיחפוץ. לדוגמה: סטודנט המשתמש במערכת למידה מרחוק ובוחר נושא מסוים ללמידה, המערכת בוחרת עבורו את עצמי הלמידה המתאימים לשימוש.
  • מחד, ניתן לעשות שימוש בעצם לימוד בודד כיחידת לימוד העורכת זמן קצר (מכסימום 15 דקות עפ"י התקן המקובל), ומאידך ניתן לצרף כמה עצמי לימוד יחד ולאחד אותם לחבילת לימוד גדולה (packaging) ובעלת מאגר מידע עצום.

תקנים

כיום, עצמי הלימוד מבוססים על תקני XML ומתוארים ע"י מידע-על תקני המוגדר על-ידי גופי תקינה דוגמת IMS, AICC, IEEE ועוד אשר הגדירו מפרטים שונים המגדירים מהם עצמי לימוד.

קיימות בעולם קבוצות תקנים רבות, המתחרות ביניהן. קבוצות אלו מגדירות מודלים שונים, כך שכל מרכיבי הפתרונות של מערכות (LCMS, LMS וכדומה), כגון: למידה מרחוק, ידברו זו עם זו.

 

מספר ארגונים גדולים כבר מכירים ביתרונות של שימוש בתכנים "הטובים ביותר" שבארגון, על-גבי פלטפורמות שונות ללא קשר למקור יצירתם. הממשל הפדראלי בארה"ב כבר הכריז מזמן, שכל ספק e-learning שירצה לעשות עסקים איתו, חייב לתמוך בתקן SCORM, ובאופן עקיף מקדם את הפיכתו של התקן לתקן דה-פקטו. גם בארץ מגמה זו של תמיכה בתקן הולכת ותופסת תאוצה. ספקי e-learning, מזהים את חשיבות התקן להצלחת מוצריהם ושירותיהם, והם משקיעים מאמצים בהפיכת מוצריהם לתומכי תקן.

 

מידע-על ((Meta Data

מידע-על ((Meta Data הוא צורת "תיוג" שבה נעשה שימוש על מנת לתאר מה כולל עצם לימוד . ניתן להשוות זאת לברקוד שמוצאים על קופסאות שימורים בסופרמרקט, בעזרתו מזהה הקופאית את המוצר, את מחירו, את ההנחות הכלולות בו וכיו"ב. מידע-על כולל מידע על התוכן הלימודי, כגון: כמה זמן נדרש על-מנת לסיים את עצם לימוד, שפת עצם לימוד ודרישות הקדם ( Prerequisite) הנדרשות על מנת לעבוד עם עצם לימוד. מידע-על עשוי להגדיר גם את רמת הנגישות אל עצם לימוד בהתאם לרגישות החומר (לדוגמה, לעובדי הארגון תהיה גישה לעצם לימוד מסוים וללקוחות לא).

 

ננסה להגדיר את מידע-על והשימוש בו במספר נקודות קצרות וברורות:

  • מידע-על הוא מידע המכיל ומתאר מידע (מיושם באמצעות רכיבים), או רכיב מידע המכיל מידע.
  • מידע-על הוא מקור המשאבים והתוכן של הרשת ומערכת הלמידה מרחוק.
 22-01-04 / 09:02  עודכן ,  11-11-03 / 13:03  נוצר ע"י מתן ברנע  בתאריך 
 VTT - הקודםהבא - סקירה השוואתית 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 4