» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שבת 24 באוגוסט 2019
VoIP
דף ראשי  VoIP גרסה להדפסה

VoIP - Voice Over IP

 

יישומי VoIP מאפשרים למשתמשים לשאת תנועת קול (למשל: שיחות טלפון או פקסים) על רשת IP.

 

ישנם 3 גורמים עיקריים להתפתחות הקול בשוק ה- IP:

1)        שיחות טלפון זולות

2)        שירותי Add-on והודעות אחידות

3)        מיזוג תשתיות קול/נתונים

 

מערכת VoIP מכילה מספר מרכיבים שונים:

שער / שער מדיה, שוער, סוכן שיחה, בקר שער מדיה, שער איתות ומנהל שיחה.

 

השער ממיר את המדיה שסופקה בסוג אחד של רשת לתבנית הנדרשת בסוג אחר של רשת.

למשל, שער יכול לסיים תחנות מוכ"ז מרשת מיתוג מעגלים וזרימת מדיה מרשת מנה.

שער זה יכול לעבד אודיו, וידאו ו- T.120 לבד או באיזושהי קומבינציה, וכן יכול לבצע תרגומים מלאים של מדיה כפולה.

השער יכול להציג הודעות אודיו/וידאו ולהפעיל פונקציות IVR אחרות, או להפעיל ועידות מדיה.

 

ב- VoIP, מעבד האיתות הדיגיטלי (DSP) מחלק את אות הקול למסגרות ומאחסן אותן במנות קול.

מנות קול אלו מועברות, באמצעות שימוש ב- IP בהסכמה עם אחת מהגדרות שידור המולטימדיה (קול, וידאו, פקס ונתונים), דרך הרשת הבאות:

H.323 (ITU), MGCP (level 3,Bellcore, Cisco, Nortel), MEGACO/H.GCP (IETF), SIP (IETF) .T.38 (ITU), SIGTRAN (IETF), Skinny (Cisco)

 

מקודדים משמשים לניצול רוחב פס יעיל.

טכניקות קידוד שונות עבור טלפון ומנות קול מאוגדים בתקן ע"י ה- ITU-T בהמלצות של סדרה G: G.723.1,G.729,  G.729A וכו'.

תרשימי הדחיסה של המקודד-מפענח מאפשרים לשני קצוות החיבור והשיחה להמשיך, באמצעות שימוש בפרוטוקול תעבורה בזמן אמת/פרוטוקול מנדע של המשתמש/פרוטוקול אינטרנט (RTP/UDP/IP) כמחסנית הפרוטוקול.

 

איכות השירות

מספר שיטות מתקדמות משמשות להתגבר על האוירה העויינת של רשת ה- IP ולספק איכות שירות מתקבלת.

דוגמא לשיטות אלו: השהייה, jitter, הד, צפיפות, איבוד מנה והגעת מנות לא מסודרות.

מכיוון ש- VoIP הוא יישום הרגיש להשהייה, דרושה רשת קצה לקצה מהונדסת היטב בכדי להשתמש ב- VoIP בהצלחה.

ניקוד הדעה הממוצעת הוא אחד מהפרמטרים החשובים ביותר הקבועים את איכות השירות.

 

ישנן מספר שיטות ואלגוריתמים מתוחכמים שפותחו על מנת להעריך את איכות השירות:

PSQM (ITU P.861), PAMS (BT),PESQ.

 

כל  CODEC  (מקודד/מפענח) מספק איכות שירות מסויימת.

איכות תשדורת הדיבור היא תגובה סובייקטיבית למאזין (ממוצעים מלאכותיים או אנושיים).

Benchmark המשמש לקבוע את איכות הקול המיוצר ע"י CODEC מסויים הוא ניקוד הדעה הממוצעת (MOS).

עם MOS, קשת רחבה של מאזינים שופטת את איכות השירות של דוגמת קול (בתגובה ל- CODEC מסויים) בסולם  של 1 (רע) עד 5 (מצויין).  

 

 

 

 

שירותים

דוגמאות לשירותים שאותם מספקת רשת Voice Over IP, בהתאם לדרישות השוק:

טלפון לטלפון, מחשב לטלפון, טלפון למחשב, פקס לדואר אלקטרוני, דואר אלקטרוני לפקס, פקס לפקס, קול לדואר אלקטרוני, טלפון IP, CCS שקוף (TCCS), צלצול מספר חינם (1-800), שירותי מחלקה, יישומי מרכז שיחה, VPN, שיגור הודעות אחידות, הקשריות אלחוטית, יישומי IN המשתמשים ב- SS7, יישומי IP PABX ומיתוג רך.

אלו הם פרוטוקולי ה- VoIP:

    

·         H.323

·         IPDC

·         MGCP- Media Gateway Control Protocol

·         Megaco

·         RVP over IP

·         SAPv2- Session Announcement Protocol

·         SDP- Session Description Protocol

·         SGCP- Simple Gateway Control Protocol

·         SIP- Session Initiation Protocol

·        Skinny

 

 

 

לאחר שעיינת בכל נושק VoIP תוכל לבחון את ידיעותיך

 

 

 

VoIP קישורים נוספים בנושא

 

Protocols  אתר

ארת סנסקום

אתר תקשורת - איתן

dataconnection.com אתר

Packetizer אתר

VoIP אתר

 30-08-04 / 01:44  עודכן ,  16-09-03 / 16:46  נוצר ע"י משה דלג'ו  בתאריך 
 מינוח ב- X.25 - הקודםהבא - H.323 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 7