» נושאי לימוד
» נושאי לימוד
יום שבת 4 במאי 2024
הצבה וביטויים
דף ראשי  פרק 2: צעדים ראשונים בפסקל  הצבה וביטויים גרסה להדפסה

הצבה וביטויים

 

נרצה , בין היתר לבצע פעולות חשבון בעזרת המחשב .

כפל, חילוק, חיבור, חיסור, חזקה, שורש ועוד פעולות חשבון אחרות.

לצורך זה נצטרך להקפיד על מספר דברים,היות ובמחשב הפעולות נרשמות בשורה אחת ארוכה יש להקפיד על מופעי הסוגריים כדי להקדים פעולות שקו השבר הארוך בחילוק היה מבצעם. אם נשכח את הסוגריים, ישתנה סדר הקדימויות של פעולות החשבון ולכן התוצאה תשתנה.

 

סדר הקדימויות מהגבוה לנמוך:

1.    סוגריים ( )

2.    כפל *           חילוק   /    (לשים לב , לא : כמו במתמטיקה)

3.    חיבור +        חיסור   -

 

                (3+5)2

ולכן הפעולה    4-2      נרשמת במחשב בשורה אחת : (4-2)/(5+3)*2

 

המחשב צריך לפני החילוק לבצע את פעולת החיסור במכנה ורק אז לחלק. כדי להקדים את פעולת החיסור יש לבצע זאת בסוגריים.

 

אם נבצע 4-2/(5+3)*2  החישוב יהיה שגוי.

קודם נחלק ב-4 ורק אחר-כך, בסוף, נחסר 2 מהתוצאה.

 

בפסקל לא קיימות הפעולות חזקה ושורש ובהמשך נלמד כיצד לעקוף מגבלה זו.

 

את תוצאות פעולות החשבון יש לשמור בתוך תאים, כלומר להעתיק את התוצאה לתוך משתנה שהגדרנו את שמו וסוגו ב-var.

העתקה לתוך משתנה נקראת הצבה

 

אך, אם התוצאה היא ממשית או עלולה להיות ממשית אסור להציבה לתוך משתנה (תא) המוגדר כשלם (integer).

הצבת ערך למשתנה מסוג כלשהו (real  או integer עד כה)  מבוצעת על ידי הסימן =:

 

המשתנה שאליו מציבים את הערך נמצא תמיד מצד שמאל לנקודותיים-שווה.

לדוגמא, אם נציב את הערך 5 למשתנה A אזי הפעולה תהיה   ;A:=5

 

דוגמא:

 

כתוב תוכנית המציבה את הערכים 3.5 ו- 7-  למשתנים ומדפיסה אותם אחד מתחת לשני.

 

פתרון:

 

program PUT_VALUE;

var

   A:integer;

   B:real;

begin

   A:= -7;

   B:= 3.5;

   writeln(A);

   writeln(B);

end.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לאחר ההרצה יתקבל הפלט הבא:

 

 

 להורדת הדוגמא לחץ כאן

 

דוגמא:

 

כתוב תוכנית שתקלוט מהמשתמש אורך,רוחב וגובה של תיבה מלבנית ותדפיס את נפח התיבה ושטח הפנים (דפנות +בסיסים)

 

פתרון:

 

בתוכנית זו יש לבצע קליטת קלט למשתנים מהמשתמש, ולכן נדאג לקלט ופלט ידידותיים למשתמש על מנת שידע מתי להקיש גובה, רוחב ואורך.

 

program  CALC;

var

   LENGTH, WIDTH, HEIGHT, VOLUME,

   SURFACE:real;

begin

   write('הקש את אורך התיבה = ');  readln(LENGTH);

   write('הקש את רוחב התיבה = ');  readln(WIDTH);

   write('הקש את גובה התיבה = ');  readln(HEIGHT);

   VOLUME:=LENGTH*WIDTH*HEIGHT;

   SURFACE:=2*( LENGTH*WIDTH+

   LENGTH*HEIGHT+  WIDTH*HEIGHT);

   writeln(VOLUME, ' = נפח התיבה');

   writeln( SURFACE, ' = שטח הפנים של התיבה');

end.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 להורדת הדוגמא לחץ כאן

 

אסור   ומותר   בפעולות חשבון בין משתנים ממשיים למשתנים שלמים:

 

   integer            ------             integer*integer 

        real                 ------             integer*real

             real                 ------             real*real

real                 ------             anytype*anytype

   integer            ------             integer+integer

   integer            ------             integer-integer

           real                 ------             real+real

            real                 ------             real-real

      real                 ------             integer+real

        real                 ------            integer-real

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לצורך המחשה והבהרה נוספת, נציץ פנימה לתוך זיכרון המחשב כדי לראות כיצד מתבצעת פעולת חיבור בין שני מספרים.

 

במצגת הבאה, נראה הזיכרון שבו הוגדרו שלושה משתנים:

 

         

 

 10-03-04 / 22:19  עודכן ,  29-08-03 / 16:21  נוצר ע"י כפיר מרגי  בתאריך 
 משתנים וערכים - הקודםהבא - הערות לתוכנית 
תגובות הקוראים    תגובות  -  0
דרכונט
מהי מערכת הדרכונט?
אינך מחובר, להתחברות:
דוא"ל
ססמא
נושאי לימוד
חיפוש  |  לא פועל
משלנו  |  לא פועל
גולשים מקוונים: 2